اصلی‌ترین مزیت و معایب یک سازمان سبز چیست؟

امروزه مسائل زیست‌محیطی یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های جامعه جهانی ایست و بسیاری از کسب‌وکارها هم چارچوب خود را در راستای پاک‌سازی زیست‌محیطی از آلاینده‌ها قرار دادند.

مزیت‌های اصلی سازمان سبز عبارتند از:

  • می‌توانید در مصرف انرژی صرفه جویی کنید.

سبز شدن بدین‌معناست‌که تا می‌توانید از وسایل الکتریکی در سازمان  استفاده کنید و به مرور متوجه تاثبر آن در هزینه و موارد دیگر می‌شوید.

  • می‌توانید در مصرف آب صرفه‌جویی کنید.

اهمیت آب هنوز توسط بسیاری از مردم دست کم گرفته می‌شود، اما ارزش واقعی آب در آینده کاملاً آشکار خواهدشد؛ زیرا آب به دلیل گرم شدن کره زمین به یک منبع کاملاً کمیاب تبدیل خواهدشد، پس در چارت برون و درون سازمانی خود حتما برای این مورد چاره‌ای اندیشید.

  • کاهش ضایعات.

استفاده از بسته‌بندی‌های درست که بتوان راحت‌تر آن‌ها را بازیافت کرد و تا جایی‌که می‌توان از هر گونه پلاستیک برای بسته‌بندی یا موارد دیگر اجتناب کرد.

  • روش‌های بازیافت پیچیده‌تر.

جدای از کاهش ضایعات، فرآیندهای بازیافت پیچیده‌تر می‌توانند ردپای اکولوژیکی شما را حتی بیشتر بهبود بخشند.. این روش را ابتدا در سازمان خود اجرا نمایید و سعی کنید در تبلیغات‌های خود نیز از این روش را به مخاطب ارائه دهید.

  • حفاظت از منابع طبیعی.

در فرایندهای تولید، شرکت‌ها هنوز از مقادیر زیادی از منابع فسیلی استفاده می‌کنند. بااین‌حال، این استفاده از منابع تجدیدناپذیر مستلزم مسائل جدی است زیرا در یک مقطع زمانی، این منابع به‌طورکامل تخلیه می‌شوند. از آنجایی که پیشرفت تکنولوژیکی شدیدا به آن منابع وابسته است، ما باید در صورت امکان از آنها محافظت کنیم، تا از عرضه آن منابع گرانبها تا زمانی که ممکن است اطمینان حاصل کنیم.

  • شما می‌توانید در دراز مدت پول پس‌انداز کنید.

نه تنها می‌توانید با سبز شدن به کاهش چندین مشکل زیست‌محیطی کمک کنید، بلکه می‌توانید در درازمدت مقادیر قابل‌توجهی در هزینه صرفه‌جویی کنید. برق و آب در آینده حتی گران‌تر خواهند شد و از نظر اقتصادی نیز کاهش مصرف آن منابع به منظور صرفه‌جویی در هزینه‌ها منطقی است.

  • شما سرشار از انرژی و انگیزه خواهیدبود.

گام بر داشتن در راه حفاظت از محیط زیست یکی از مهم ترین استراژی های هر کسب و کاری باید باشد و شما پس از اجرای آن متوجه می شوید چه مقدار احساس خوبی به شما دست می دهد زیرا وقتی با تاثیرات مثبتی که شما ایجاد کردید و عده ای توانستند از همین تاثیرات سودی ببرند، بهترین حس را تجربه می کنید.

  • کاهش جنگل زدایی.

جنگل زدایی مستلزم چندین مشکل زیست محیطی جدی از جمله گرم شدن کره زمین، تخریب زیستگاه و بسیاری موارد دیگر است. جنگل زدایی اغلب به دلیل استخراج معادن برای منابع طبیعی ایجاد می شود. بنابراین، شما باید مصرف کالاهای مادی خود را کاهش دهید و در صورت امکان در مصرف انرژی صرفه جویی کنید، زیرا به طور غیرمستقیم نیز با توجه به این اقدامات، مسئله جنگل زدایی را کاهش می دهید.

  • فعالیت های معدنی کمتری مورد نیاز است.

جنگل زدایی اغلب به دلیل استخراج معادن برای منابع طبیعی ایجاد می شود. بنابراین، شما باید مصرف کالاهای مادی خود را کاهش دهید و در صورت امکان در مصرف انرژی صرفه‌جویی کنید، زیرا به‌طور غیرمستقیم نیز با توجه به این اقدامات، مسئله جنگل‌زدایی را کاهش می‌دهید.

  • آلودگی هوا کمتر.

یکی از مهم ترین اهداف در لجستیک سبز کاهش آلودگی هواست و تلاشی فراوانی می‌شود تا در زنجیره لجستیک تا آنجا که می‌توان از برق به‌جای سوخت‌های فسیلی استفاده شود.

  • کاهش سرعت تغییرات آب و هوایی.

از آنجایی که بسیاری از مطالعات نشان داده‌اند که گازهای گلخانه‌ای یکی از عوامل اصلی گرمایش جهانی هستند، می‌توان با کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای، مسئله گرمایش جهانی را کاهش داد و این نکته به‌خصوص در حمل‌ونقل‌ها باید مدیریت شود و تلاش شود تا حمل‌ونقل‌های برقی جای خود را به حمل‌ونقل‌های بنزینی یا… دهند.

  • ارزش سازمان خود را بالا ببرید.

با نصب پنل‌های خورشیدی یا هرگونه ابزاری که در جهت سبزشدن هستند، ارزش سازمان خود را افزایش می‌دهید و هم سازه برندینگ شما تقویت می‌شود.

  • آینده‌ای روشن را برای نسل‌های بعدی تضمین می‌کند.

یکی از مسئولیت اجتماعی در هر کسب‌وکاری حمایت از سبزشدن است؛ چراکه یکی از مهم‌ترین وظایف شما ایجاد فضایی مناسب برای نسل بعد است تا بتوانند در جهانی پاکیزه زیست کنند.

  • وجدان.

وجدان یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی است که در یک انسان قرار دارد و وجدانی که بیدار باشد می‌تواند انسان را به راه درست هدایت کند و شما وظیفه‌ای مهمی بر دوش خود دارید و اگر هنوز هم به سبز کردن سازمان خود مشکوکید، تنها لازم است به وجدان خود رجوع کنید.

  • فضای سازمان را به سوی سبز بودن سوق دهید.

بسیاری از شرکت‌ها تشخیص داده‌اند که دوستدار محیط‌زیست می‌تواند فرصت‌های زیادی را فراهم کند و بنابراین، بسیاری از شرکت‌ها حتی رفتار دوستدار محیط‌زیست را تشویق می‌کنند. بنابراین، مطمئن شوید که در محل کار نیز رفتاری دوستدار محیط زیست داشته‌باشید تا ردپای زیست‌محیطی خود را بیشتر بهبودبخشید.

  • سبزشدن می‌تواند برند یک شرکت را تقویت کند.

در عصر امروزی ما، نحوه درک مشتریان از برند یک شرکت بسیار مهم است. به‌عنوان‌مثال، اگر شرکتی شناخته شود که با کارکنان خود بسیار بد رفتار می‌کند یا اصلا به سیاره ما اهمیت نمی‌دهد، بسیاری از مشتریان ممکن است از خرید از این شرکت خودداری کنند. بنابراین، بسیار مهم است که شرکت‌ها برای تقویت برند خود و حفظ رقابت در بلندمدت سبز شوند.

  • کاهش آلودگی آب.
  • باید از سوخت‌های فسیلی کمتری استفاده کرد.
  • فرآیند انتقال انرژی پشتیبانی می‌شود.

 

مهم‌ترین معایب سازمان سبز عبارتند از:

  • ممکن است نیاز به سرمایه گذاری اولیه قابل توجهی داشته‌باشد.
  • ممکن است زمان بر باشد.
  • محصولات ارگانیک گران‌تر هستند.
  • سبز شدن از نقطه‌نظر اجتماعی نیز ممکن است بسیار دشوار باشد.
  • زیرساخت کلی برای رفتار دوستدار محیط زیست ممکن است بسیار بد باشد.
  • می تواند برای مشاغل پرهزینه باشد.
  • انتخاب محصولات سازگار با محیط زیست هنوز نسبتا محدود است.
  • ممکن است برای پیدا کردن کارشناسان صنعت که در سبزشدن سازمان به شما کمک کند مشکل داشته‌باشید.
  • شرکت‌ها ممکن است از اصطلاح سبز برای اهداف خود سوء استفاده کنند.
  • سطح بالایی از انگیزه برای سبز ماندن لازم است.

پارسا امیرسلیمانی

0 دیدگاه

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *