لجستیک توزیع چیست؟
- انواع لجستیک
- پارسا امیرسلیمانی
- 1401-03-16
- 0
- 252
بین انجام فروش و تحویل سفارش مشتری، لجستیک توزیع نقش مهمی در زنجیره تامین تجارت الکترونیک دارد؛ توزیع قلب یک تجارت آنلاین است. بدون آن، تحویل مداوم و برآوردهکردن انتظارات مشتری دشوار خواهدبود. اما برای توزیع صحیح، اغلب اوقات یک اقدام متعادلکننده است. برای یکی، شما به موجودی کافی برای برآوردهکردن تقاضا و همچنین بهینهسازی فضای ذخیرهسازی برای پایین نگه داشتن هزینهها نیاز دارید. ایجاد یک فرآیند توزیع فیزیکی احتیاج به هنروعلم دارد و همانطورکه از همهگیری آموختهایم، نمیتوانید آینده را پیشبینی کنید، که بهینهسازی لجستیک توزیع براساس تقاضا را به چالش میکشد. یکی از مؤلفههای اصلی لجستیک توزیع، کاهش ریسک و همچنین کاهش هزینهها برای ایجاد یک زنجیره تأمین انعطافپذیرتر است، مهم نیست چه چالشهایی بر سر راه شما قرار میگیرد. بیایید نگاهی عمیقتر به لجستیک توزیع داشتهباشیم؛ این نوع لجستیک شامل چه چیزهایی میشود، چگونه آن را بهینه کنیم، و چه مواردی را باید در نظربگیریم، زیرا زنجیره تامین همچنان با تاخیر و اختلال مواجه است.
لجستیک توزیع بسته به صنعت میتواند معانی زیادی داشتهباشد. برای برندهای مستقیم به مصرفکننده(DTC)، بهکل فرآیند تحویل کالاهای نهایی از یک تولیدکننده یا تامین کننده بهطور مستقیم به خردهفروش یا مراکز توزیعی که در آن فرآیند تکمیل انجام میشود، اشاره دارد. از آنجاکه، سفارشات برای تحویل آخرین مایل آماده میشوند. در مرحله توزیع، برندهای آنلاین با شراکتهای حامل مختلف کار خواهندکرد تا اطمینان حاصلکنند که محمولهها بهموقع و با مقرونبهصرفترین نرخ تحویل میشوند.
لجستیک توزیع که به لجستیک فروش نیز معروف است، با برنامهریزی، تحقق و کنترل جابهجایی کالا سروکار دارد. این یک سیستم لجستیک بین سازمانی است که در آن هدف کارآمد کردن کانال لجستیک از تامین کننده به مشتری بهویژه از نظر هزینه و عملکرد است.
لجستیک توزیع مستقیم و غیر مستقیم چیست؟
یک روش لجستیک توزیع بسته به نیاز کسبوکار میتواند کانالهای مختلفی را شامل شود. برای تجارت الکترونیک، دو رویکرد لجستیک توزیع وجود دارد که مشاغل تجارت الکترونیک میتوانند از بین آنها انتخاب کنند: مستقیم و غیرمستقیم.
توزیع مستقیم شامل حذف کامل واسطه با برعهدهگرفتن مدیریت توزیع در داخل است. پس از خرید موجودی، مستقیماً به خردهفروشی آنلاین تحویل دادهمیشود که یا انباری را اجاره میکند یا سفارشات خود را از یک دفتر یا در خانه انجام میدهد. برای توزیع مستقیم، یک خردهفروشی آنلاین نیز مسئولیت فرآیند تکمیل را برعهده دارد. آنها باید روی نرمافزار مدیریت موجودی خود سرمایهگذاری کنند تا بتوانند موجودی را از موجودی خط لوله گرفته تا اقلام در حال تکمیل بهطور مؤثر ردیابی کنند. خردهفروش آنلاین نیز با انتخاب روشهای حملونقل و شرکای حاملبراساس حاشیه سود و میانگین هزینههای حملونقل، مسئولیت توسعه استراتژی حملونقل را بر عهده دارد. برندهایی که از تدارکات توزیع خود مراقبت می کنند، ملزم به سرمایه گذاری در نیازهای ذخیرهسازی خود، انجام سفارشات داخلی و حفظ شراکت حامل برای نیازهای حملونقل خود هستند.
با توزیع غیرمستقیم، مارکهای DTC انعطافپذیری لازم برای برونسپاری انجام را به یک ارائهدهنده لجستیک شخص ثالث (3pl) دارند. توزیع غیرمستقیم شامل ارسال موجودی به یک ارائهدهنده 3pl است که از طرف خردهفروش آنلاین از انبارداری، برداشت، بستهبندی و حملونقل مراقبت میکند. بسته به قابلیتهای 3pl ، 3pl، منابع، ابزارها، تخصص و پشتیبانی مشتری مورد نیاز برای بهینهسازی عملیات لجستیکی را بدون نیاز به سرمایهگذاری برای بازرگانان برای سرمایهگذاری در زیرساخت تکمیل و سیستم مدیریت انبار (WMS) فراهممیکند.
کرونا چه تاثیری بر این سیستم گذاشت؟
زمانی که کرونا شیوع پیدا کرد، اختلالات گستردهای در زنجیره تامین ایجاد کرد، با بستهشدن مرزها و محدودیتهای سفر بهطور قابلتوجهی بر توزیع و تدارکات تأثیر گذاشت. با ادامه این بیماری همهگیر، تاخیرها و اختلالات زنجیره تامین همچنان سرفصل خبرها هستند. برای پیشرفت در این زمانها، خردهفروشان آنلاین برای ایجاد زنجیرههای تامین چابکتر و پیادهسازی سیستمهای لجستیک دیجیتال جدید در سراسر شبکه خود تلاش میکنند تا همچنان انتظارات مشتریان را برآوردهکنند.
در سمت تولید، کمبود ناگهانی مواد اولیه وجود داشته است که باعث تاخیر در مرحله کار در فرآیند شده است. این بر توانایی خردهفروشان آنلاین برای ذخیره مجدد بهموقع برای برآوردهکردن تقاضا تأثیر گذاشته است. برای اطمینان از اینکه کمبود موجودی به سطح اولیه کووید نمیرسد، تولیدکنندگان تصمیم دارند موجودی بیشتری را در دسترس داشتهباشند تا بتوانند از تعطیلی تولید جلوگیری کنند و برای مقابله با مشکلات انبارداری و ظرفیتی که ممکن است. در نتیجه این تغییر ایجاد شود، آنها حتی شروع به استفاده از سیستمهای ذخیرهسازی و بازیابی خودکار (ASRS) کردهاند که میتواند تا 85 درصد از فضای طبقهبندی شده توسط قفسهبندی استاندارد را ذخیره کند.
بسیاری از برندها همچنین در حال بررسی مشارکت با تامینکنندگان و تولیدکنندگان محلی بیشتری هستند که باعث میشود خرید محصول کمتر مستعد اختلالات زنجیره تامین باشد. این امر نهتنها به آنها کنترل بیشتری بر زنجیره تامین میدهد، بلکه هزینههای لجستیکی را نیز در تحویل مسیر اول کاهش میدهد.
بهطورکلی، تنوع بخشیدن به استراتژی توزیع شما مهم است، بهخصوص در مورد مکان. توزیع موجودی نه تنها باعث صرفهجویی در هزینههای حملونقل و سرعتبخشیدن به زمان تحویل میشود، بلکه زنجیره تامین شما را درصورتیکه یک مکان به هر دلیلی تعطیل شود، حفظ میکند.
اگر درگیر هر نوع تجارتی هستید که در آن باید کالاها را در یک صنعت خریداری، حملونقل و فروش مجدد کنید، پس باید تفاوت بین لجستیک و توزیع را درک کنید. تیم مدیریت لجستیک و توزیع شما باید باهم کار کنند تا اطمینان حاصل شود که محصولات شما بهموقع ساخته، ذخیره، جابهجا شده و تحویل دادهمیشوند. مدیریت زنجیره تامین، لجستیک و توزیع همگی به جهانی با هم همپوشانی دارند، اما تفاوت بین لجستیک و توزیع، کلید تضمین ایناستکه زنجیره تامین شما مانند یک ماشین روغنکاری شده به کار خود ادامه میدهد. پس شما بهعنوان مدیر، مشاور و… کنونی یا آینده باید بهتمامی این نکاتی که گفته شده، آگاه باشید.
منبع:
لجستیک توزیع چیست/ ریچل هند