لجستیک تولید چیست؟

لجستیک تولید باید جریان روان و بهینه اقلام را از انبار مواد خام، از طریق تولید و روی کالاهای نهایی تضمین کند. طبق فرهنگ لغت تجاری گابلر، “لجستیک تولید فاز بین تدارکات و لجستیک توزیع را مشخص می‌کند.” لجستیک تولید را می‌توان به‌عنوان برنامه‌ریزی، کنترل و اجرای حمل‌ونقل و ذخیره‌سازی مواد خام، مواد کمکی، مواد عملیاتی، قطعات خریداری شده، قطعات یدکی، محصولات نیمه تمام و تمام شده و فعالیت‌های پشتیبانی مرتبط در سیستم تولید یک شرکت است. هدف لجستیک تولید اطمینان از جریان روان و بهینه اقلام از انبار مواد خام، از طریق تولید و به انبار کالاهای نهایی است. به‌طورکلی، لجستیک تولید باید زمان تولید را کاهش دهد؛ یعنی زمان از ایجاد یک سفارش کاری تا تکمیل محصول. اصطلاحات لجستیک تولید و لجستیک داخلی (لجستیک داخلی) گاهی به‌صورت مترادف به‌کار می‌روند.

لجستیک تولید و فرآیندهای داخلی دستخوش تغییرات عمده‌ای هستند. تاثیرات فناوری، مانند صنعت 4.0، و عوامل اقتصادی، از جمله جهانی‌شدن روزافزون، تأثیر شدیدی دارند. این عملیات درون لجستیکی بسیار پیچیده یا لجستیک تولید را ایجاد می‌کند که باید دیجیتالی، خودکار و شبکه شوند. این امر با روش‌های جدید تولید، مانند نمونه‌سازی سریع یا تولید لیزر افزودنی امکان‌پذیر است. و از طریق Industry 4.0، همه سیستم‌ها به شبکه متصل می‌شوند و به آنها اجازه می‌دهد با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

تولید یکباره سفارشی تأثیری بر لجستیک تولید و توزیع خواهدداشت؛ زیرا بسیاری از قطعات مختلف باید در طول کل فرآیند تولید به روش Just-In-Time (JIT) به ایستگاه‌های جداگانه عرضه شوند. بنابراین تامین قطعات، محصولات نیمه تمام و مواد خام برای ماشین‌ها باید انعطاف‌پذیر و خودکار باشد. سیستم‌های شاتل انبار مقیاس‌پذیر که در ترکیب با وسایل‌نقلیه هدایت‌ شونده خودکار (AGV) کار می‌کنند، در اینجا ایده‌آل هستند. تولید سایز 1 دسته‌ای همچنین شاهد استفاده از «سلول‌های تولید چابک» انعطاف‌پذیر است که می‌توانند به‌سرعت برای تولید محصول دیگری تغییر کنند. با‌این‌حال، این چالش داخلی خود را ایجاد می‌کند، زیرا آنها باید به همان سرعت به تغییرات تولید واکنش نشان دهند. برای دستیابی به این واکنش سریع، سیستم‌ها باید بتوانند از طریق اینترنت اشیاء با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

لجستیک تولید وظایف مختلفی را در بر می‌گیرد. یک مثال قبل از ساخت یک کارخانه، باید مکان مناسب تعیین شود تا فرآیندهای تهیه و جریان مواد را بتوان به گونه‌ای طراحی کرد که تا حد امکان در آینده کارخانه کارآمد باشد.

در یک کارخانه موجود، فرآیندهای تولید، علاوه‌بر حمل‌ونقل و ذخیره‌سازی، باید تا حد امکان بهینه و کارآمد طراحی و اجرا شوند. این فرآیندهای لجستیکی توسط یک رایانه جریان مواد (MFC) کنترل می‌شوند که سفارشات حمل‌ونقل را از سیستم‌های سطح بالاتر مانند سیستم‌های مدیریت کالا، سیستم‌های مدیریت انبار و سیستم‌های برنامه‌ریزی تولید دریافت می‌کند. MFC کنترل فناوری نوار نقاله را برعهده می‌گیرد، چه واحدهای پیوسته، مانند نوار نقاله‌های بالای سروتسمه نقاله، و چه ناپیوسته، مانند AGVها و ماشین‌های ذخیره‌سازی و بازیابی.

کامپیوترهای جریان مواد مدرن اغلب عملکردهای اضافی فراتر از کنترل فرآیندهای حمل‌ونقل، تدارکات و فناوری انبار و نوار نقاله را ارائه می‌دهند. اینها شامل استراتژی‌ها و محاسبات مسیر برای جریان بهینه مواد، جلوگیری از ازدحام و دور زدن مناطق دسترسی غیرمجاز است. آنها همچنین اجازه خواهندداد که کل جریان مواد تجسم شود. در کارخانه هوشمند آینده، هوش مصنوعی (AI) عملیات انبار و تکمیل را مدیریت خواهدکرد. سیستم‌های حمل‌ونقل مستقل، مانند AGV ها و قطارهای یدک کش، اجزا و مواد را بین A به B جابه‌جا می‌کنند. تسمه نقاله و ماشین آلات توسط روبات‌ها بارگیری می‌شود و همانطورکه قبلا ذکر شد، تمام سیستم‌ها به‌صورت شبکه‌ای خواهندبود و از طریق اینترنت اشیا ارتباط برقرار می‌کنند. لجستیک تولید باید بتواند دقیقاً تقاضای ناشی از فرآیند تولید را برای مواد، محصولات نیمه تمام، اجزاء، مواد عملیاتی و… تعیین کند.

فرآیندهای داخلی یا تولید با استفاده از سیستم‌های ذخیره‌سازی، سیستم‌های حمل‌ونقل و وسایل کمکی بارگیری، سیستم‌های ردیابی برای وسایل‌نقلیه حمل‌ونقل، سیستم‌های قرار دادن ماشین‌ها، سیستم‌های چیدن، سیستم‌های شناسایی برای قطعاتی مانند RFID، و همچنین سیستم‌های فناوری اطلاعات برای برنامه‌ریزی، کنترل و نظارت بر جریان مواد و اطلاعات.

راه‌حل‌های سیستمی برای لجستیک تولید چیست؟

به‌عنوان یک متخصص فناوری ذخیره‌‍سازی، BITO سیستم‌های ذخیره‌سازی کاملی را برای تولید و لجستیک داخلی توسعه می‌دهد. همه‌چیز از قفسه‌بندی گرفته تا سیستم‌های چند سطحی تا قفسه‌های جمع‌آوری جریانی قابل اجراست. قفسه‌بندی خودکار، سیستم‌های انتخاب سفارش و راه‌حل‌های کانتینر نیز بخشی از مجموعه این شرکت هستند، به‌این‌معنی که BITO می‌تواند به هر مشکل اتوماسیونی که ممکن است در لجستیک داخلی و تولید رخ دهد کمک کند.

AGV ها به‌طور فزاینده‌ای برای اتصال مناطق تولید جداگانه، مونتاژ یا سفارش و اتوماسیون حمل‌ونقل مواد مورد استفاده قرارمی‌گیرند. با LEO Locative (5) و ایستگاه‌های LEO پشتیبانی‌کننده آن، BITO یک سیستم نوآورانه و کم هزینه را ارائه می‌‍دهد که نیازی به Wi-Fi یا رایانه جریان مواد ندارد. LEO از طریق یک مسیر نوری و نشانگرها (برای آموزش توقف و مقصد) متصل به کف کنترل می‌شود. به لطف توانایی ردیابی نوری برای تطبیق سریع با نیازهای جدید، کل سیستم plug and play به‌راحتی مقیاس پذیر است. هدایت غیرمتمرکز اختیاری از طریق تبلت کنترل ایستگاه‌های مختلف LEO را می‌دهد. راه‌حل AGV می‌تواند منجربه‌صرفه‌جویی زیادی در مسافت‌های پیاده روی شود و ارگونومی محل کار فردی را بهبود بخشد، درحالی‌که جریان مواد کارآمد را حفظ می‌کند.

وظایف لجستیک تولید چیست؟

با توجه به اهداف گسترده آن، وظایف “لجستیک تولید” بسیار متنوع است. این شامل:

  • انتخاب مکان های تولید داخلی.
  • انعقاد قرارداد با تامین کنندگان.
  • تعیین نیازهای مواد.
  • ایجاد و گسترش بخش‌های تولید.
  • برنامه‌ریزی لجستیک تولید براساس نیازها و ظرفیت‌های مشتری.
  • کنترل حمل‌ونقل داخلی.
  • کنترل حمل‌ونقل بین سایت‌های مختلف تولید، در صورت نیاز.
  • برنامه‌ریزی موجودی‌ها، به‌عنوان‌مثال برای جبران نوسانات فصلی.
  • این امر به لجستیک تولید دامنه زیادی در داخل شرکت می‌دهد و آن را برای موفقیت و مزیت‌های رقابتی شرکت بسیارمهم می‌کند.

پارسا امیرسلیمانی

0 دیدگاه

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *