چگونه می‌توان لجستیک توزیع را بهبودبخشید؟

توزیع در لجستیک به مدیریت کلی اطلاق می‌شود که‌ بر حرکت کالاها از توسعه آنها تا نقطه فروش نظارت می‌کند. این می‌تواند شامل هرچیزی از حمل‌ونقل، بسته‌بندی، موجودی، کنترل انبار، بررسی سایت و منطقه تا مدیریت اطلاعات باشد. توزیع در لجستیک شامل فرآیندهای متعددی است. تمرکز در نهایت بر دستیابی به توزیع کارآمد و حرکت روان محصولات نهایی به‌مشتریان است. بهینه‌سازی لجستیک توزیع به یک اولویت برای مشاغل در صنعت تبدیل شده‌است؛ به‌ویژه در سال‌های اخیر که سرعت تغییرات کسب‌وکار به شدت افزایش یافته‌است. این یک چالش برای شرکت‌ها، به‌ویژه توزیع‌کنندگان خرده‌فروشی و عمده‌فروشی است که اهمیت بهبود فرآیندهای خود را تشخیص می‌دهند. با رقابتی شدن روزافزون محیط، ضروری است که این شرکت‌های لجستیک و توزیع بهترین شیوه‌ها را برای بهینه‌سازی فرآیندهای خود اتخاذ کنند. کسب‌وکار لجستیک و توزیع با مسائل مربوط‌به موجودی و سفارش، با فرآیندهای دستی که نمی‌توانند مقیاس شوند، معیارهای مبتنی‌برداده‌های غیرقابل اعتماد و موارد دیگر درگیر است.  با وجود چالش‌های مداوم توزیع، در اینجا نکاتی درمورداینکه چگونه می‌توانید استراتژی لجستیک توزیع خود را برای کاهش ریسک، صرفه‌جویی در هزینه‌ها و ادامه برآورده‌کردن انتظارات مشتری بهینه کنید، آورده شده‌است.

نرم افزار اهرمی:

پیاده‌سازی فناوری زنجیره تامین مناسب این پتانسیل را دارد که نحوه مدیریت جنبه‌های مختلف لجستیک توزیع خود را، از تحویل در مسیر اول گرفته تا ردیابی موجودی در زمان واقعی، تا نظارت‌براجرا و عملکرد حمل‌ونقل، بهبودبخشد. هنگام پیاده‌سازی نرم‌افزار مناسب، مطمئن‌شوید که به‌طوریکپارچه درپشته فناوری موجود یا دلخواه شما قرارمی‌گیرد. یک پشته فناوری به‌خوبی متصل می‌تواند شامل همه چیز باشد، از برنامه‌ریزی موجودی تا مدیریت بازده، تا راه‌حل‌های حمل‌ونقل کالا.

پیش‌بینی تقاضا:

پیش‌بینی دقیق تقاضا برای تصمیم‌گیری آگاهانه در مورد توزیع ضروری است. وجود ابزارها و معیارهای مناسب برای برنامه‌ریزی استراتژیک برای تقاضا و تکمیل موجودی به‌موقع ضروری است.  پیش‌بینی هوشمند موجودی از داده‌های سفارشات گذشته و جزئیات رویدادهای آینده استفاده می‌کند، که می‌تواند به شما در بهینه‌سازی موجودی، به‌حداقل‌رساندن انقباض موجودی، کاهش هزینه‌های ذخیره‌سازی و راضی نگه داشتن مشتریانتان کمک کند. با داده‌های مناسب در دسترس شما، می‌توانید بهترین زمان را برای اجرای یک فروش فوری، توقف کالای کم‌فروش، یا میزان موجودی سفارش براساس فصلی بودن تصمیم بگیرید.

مدیریت صحیح موجودی:  

مدیریت صحیح موجودی یک شرکت، نتایج مالی آن را به حداکثر می‌رساند و اگر می‌خواهید لجستیک توزیع را بهینه کنید، بسیار مهم است. با بهینه‌سازی موجودی، می‌توانید هزینه‌های حمل‌ونقل را کاهش دهید، جریان نقدی را بهبودبخشید و محصولات را در زمان و مکانی که آنها می‌خواهند به مشتریان تحویل دهید. یک مدیریت موجودی کارآمد به‌طور مستقیم تقریباً بر تمام ابعاد کسب‌‎وکار تأثیر می‌گذارد.

دید در زمان واقعی، نقطه شروع برای بهینه‌سازی لجستیک توزیع:

جریان اطلاعات در داخل شرکت کلیدی است. بخش‌های مختلف باید بتوانند به‌طور جامع و در زمان واقعی هر اتفاقی را که در سازمان رخ می‌دهد، در نظر بگیرند. داده‌های موجودی در زمان واقعی به شما امکان می‌دهد، تصمیمات دقیق‌تر و آگاهانه‌تری بگیرید. به‎این‌ترتیب آنها می‌توانند با سرعتی که کسب‌وکارهای مدرن نیاز دارند، کار کنند، نتایج و مقیاس را براساس نیازهای هر منطقه ایجاد کنند.

گسترش چندین کانال:

روش دیگر برای بهینه‌سازی لجستیک توزیع مربوط‌به استفاده از یک CRM برای گسترش به چندین کانال است. با این نوع ابزار، می‌توانید کمپین‌های بازاریابی چند کاناله را مدیریت کنید، فرآیندها را ایجاد و خودکار کنید، زمان حل مشکل را سرعت‌بخشید و موارد دیگر.

نرخ تحویل:

مشتری برای یک شرکت توزیع از اهمیت بالایی برخوردار است. این می‌تواند مترادف با کارایی و قابلیت اطمینان باشد که دو جنبه کلیدی برای هر شرکت لجستیکی است با کار با کنترل‌های جامع، می‌توانید تأخیرها و هزینه‌های حمل‌ونقل را کاهش دهید و همچنین نرخ تحویل‌به‌موقع را افزایش دهید. این نکته همچنین انتظارات مشتری را برای بهبود وفاداری مشتری برآورده‌ می‌کند.

از یک پلت‌فرم قدرتمند استفاده کنید:

این شیوه‌ها برای بهینه‌سازی لجستیک توزیع را می‌توان با استفاده از یک پلتفرم تخصصی استفاده کرد. پلتفرمی که فرآیندهای حسابداری و مالی در شرکت‌ها را خودکار، ساده‌سازی و بهبود می‌بخشد و در کسب‌وکارهای توزیع واقعاً سازنده است، به سرعت، کارآمد و آسان اجرا کرد. این یک راه‌حل کامل با توابع منبع یابی، مدیریت، بازاریابی، فروش و انبارداری، با گزینه‌های سفارشی‌سازی متعدد ارائه می‌دهد.

کلام آخر:

ساختارهای توزیع منسوخ که اخیرا از پایین‌به‌بالا بهینه نشده‌اند، اغلب نمی‌توانند نیازهای فعلی را برآورده‌کنند. مجموعه محصولات‌به‌طور فزاینده‌ای با چرخه‌های عمر کوتاه‌تر محصول، نیازمند زنجیره‌های تامین سریع است. با تغییر رفتار مصرف‌کننده و بازشدن کانال‌های توزیع جدید، فرآیند توزیع کالا پیچیده‌تر می‌شود. هزینه‌های توزیع که سهم قابل توجهی از هزینه کلی را شامل می‌شود، نقطه شروع مناسبی برای کاهش هزینه‌های زنجیره تامین و افزایش عملکرد است. بااین‌حال، بهینه‌سازی پیوسته ساختار توزیع تنها درصورتی امکان‌پذیر است که همه عوامل مرتبط مانند حمل‌ونقل، جابه‌جایی و موجودی در نظر گرفته‌شوند.

مدیریت لجستیک به دلیل تنوع استراتژی‌های موجود برای بهبود توزیع کالاها از طریق زنجیره تامین، عاملی کلیدی برای رقابت تجاری است که امکان بهینه‌سازی منابع اختصاص داده‌شده، به‌این‌منظور را فراهم می کند. یک جنبه کلیدی برای مدیریت لجستیک خوب، شبکه توزیع است، که در آن مکان اجزای شبکه نقش کلیدی ایفا می‌کند، به‌ویژه در مورد مراکز توزیع، که بسترهایی هستند که از طریق آنها کالاهای دریافتی از کارخانه‌ها یا تامین‌کنندگان به نقاط مختلف فروش توزیع می‌شود.

برای‌این‌منظور، جنبه‌های مورد توجه شامل ظرفیت کالا، هزینه‌های مربوط‌به‌افتتاح مرکز توزیع، انواع و حجم محصولات برای حمل، هزینه‎‌های مرتبط با مسافت سفر، ظرفیت تولید کارخانه‌ها و تقاضای مشتری است بین دیگران. اجرای مدل، بهترین مکان‌ها را برای مراکز توزیع و انواع وسایل‌نقلیه مورداستفاده‌براساس ظرفیت آنها و مسیرهای بهینه برای حمل کالاهای یک شرکت تولید می‌کند. 

پارسا امیرسلیمانی

0 دیدگاه

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *