حمل‌ونقل بین‌المللی ریلی‌ بار چیست؟

حمل‌ونقل ریلی به حمل‌ونقل قطار نیز معروف است. وسیله‌‌ای است برای حمل‌ونقل در وسایل نقلیه‌‌ای که روی ریل حرکت می‌کنند (راه‌آهن)،‌‌این‌ یکی از مهم‌ترین، رایج‌ترین و بسیار مقرون‌به‌صرفه‌ترین روش‌های رفت‌وآمد و حمل کالا در مسافت‌های طولانی و همچنین کوتاه است. به عبارت دیگر حمل‌ونقلی است که بین دومکان(محل بارگیری و تخلیه بار) در دو کشور مختلف توسط قطار را حمل‌ونقل ریلی می‌گویند. ممکن است شامل ‌ترانزیت از طریق‌ یک‌ یا چند کشور دیگر باشد و مقصد موردنظر به‌عنوان بخشی از زنجیره لجستیک است.‌‌ چند نمونه از محموله‌های حمل‌ونقل ریلی عبارتند از: کشاورزی، خودروسازی، مواد شیمیایی، مواد اولیه ساختمانی، انرژی(زغال‌سنگ، نفت، توربین‌های بادی)، تولیدات جنگلی، قطارهای باری می‌توانند محموله‌های فله، کانتینرهای استاندارد حمل‌ونقل ‌یا اتومبیل‌های طراحی شده ویژه برای نوع خاصی از بار را حمل کنند.

حمل‌ونقل بین‌المللی ریلی در طرز فکر بسیاری از مردم از بهینه‌سازی تدارکات و زنجیره تامین امروزی، چه درحال‌حاضر از خدمات ریلی استفاده می‌‌کنند ‌یا نه، عقب مانده است. حمل‌ونقل بین‌المللی ریلی‌ یک رقیب مستقیم برای بار حمل‌ونقل بین‌المللی جاده‌‌ای در قیمت‌ یا حمل‌ونقل نیست. خدمات ‌‌این نوع حمل‌ونقل بسیار متفاوت است و بنابراین برای همه مناسب نیست، اما زمانیکه برای مواد فله مناسب باشد، صرفه‌جویی زیادی در هزینه‌ها ‌‌ایجاد می‌‌شود. چالش بیشتر شرکت‌هایی که به‌طور بالقوه می‌توانند از ‌‌این خدمات استفاده کنند.‌‌ این‌است‌که حمل‌ونقل باید از ‌یک ساختمان روبه‌راه‌آهن به ساختمان دیگر منتقل شود، که به‌دلیل هزینه و تدارکات مورد نیاز برای عبور از خطوط ریل بسیار کم است. هر شرکتی که نیاز به جابه‌جایی مواد سنگین و فله به‌طور مداوم دارد، کاندیدای مناسبی برای استفاده از راه‌آهن برای نیازهای خود در زمینه لجستیک است، اگرچه ‌یکی از فرصت‌هایی که اغلب برای شرکت‌ها نادیده گرفته می‌‌شود، استفاده از خدمات لجستیک ریلی برای نیازهای پروژه‌های خاص فله‌ای است.‌‌این پروژه‌های ویژه می‌تواند مبالغ زیادی برای شرکت‌ها صرفه‌جویی کند.

مزایای حمل‌ونقل  بین‌المللی ریلی شامل موارد زیر است:

  • قابل اعتماد:

بزرگترین مزیت حمل‌ونقل ریلی ‌‌این‌است‌که قابل اعتمادترین روش حمل‌ونقل است؛ زیرا کمترین تأثیر را در شرایط آب‌وهوایی مانند باران، مه و … در مقایسه با سایر روش‌های حمل‌ونقل دارد.

  • سازماندهی بهتر:

حمل‌ونقل ریلی بهتر از هر نوع حمل‌ونقل دیگری سازماندهی شده است. مسیرها و برنامه‌های ثابتی دارد. خدمات آن در مقایسه با سایر روش‌های حمل‌ونقل مطمئن‌تر، ‌یکنواخت‌تر و منظم‌تر است.

  • سرعت بالا در مسافت‌های طولانی:

سرعت آن در مسافت‌های طولانی بیشتر از هر وسیله حمل‌ونقل دیگری به‌جز راه‌های هوایی است. بنابراین، بهترین انتخاب برای ‌ترافیک مسافت طولانی است.

  • مناسب برای کالاهای حجیم و سنگین:

حمل‌ونقل ریلی اقتصادی، سریع‌تر و برای حمل کالاهای سنگین و حجیم در مسافت‌های طولانی مناسب‌تر است.

  • حمل‌ونقل ارزان‌تر:

حمل‌ونقل بین‌المللی ریلی روش ارزان‌تری نسبت به سایر روش‌های حمل‌ونقل است. بیشتر هزینه‌های کاری راه‌آهن در ماهیت هزینه‌های ثابت است. هر افزایش در‌ ترافیک راه‌آهن به دنبال کاهش متوسط هزینه است. حمل‌ونقل ریلی در استفاده از نیروی کار مقرون‌به‌صرفه است، همچنین ‌یک راننده و‌ یک نگهبان برای حمل بار بسیار بیشتر از حمل‌ونقل موتوری کافی است.

  • ایمنی:

حمل‌ونقل بین‌المللی ریلی‌‌ایمن‌ترین نوع روش حمل‌ونقل است. احتمال تصادف و خرابی راه‌آهن در مقایسه با سایر روش‌های حمل‌ونقل کمتر است. علاوه‌بر‌‌این، ‌ترافیک را می‌توان از قرار گرفتن در معرض آفتاب، باران، برف و … محافظت کرد.

  • ظرفیت بزرگتر:

ظرفیت حمل‌ونقل ریلی بسیار زیاد است. علاوه‌بر‌‌این، ظرفیت آن لاستیک است که به‌راحتی با افزودن واگن‌های بیشتر قابل افزایش است.

  • رفاه عمومی:

این بزرگترین شرکت عمومی ‌در کشور است. راه‌آهن بسیاری از خدمات عمومی ‌را انجام می‌دهد. هزینه‌های آنها بر اساس اصل «هزینه‌ای که‌ ترافیک می‌‌تواند تحمل کند» است که به‌آنها وضع مالی مناسب ندارند کمک ‌کند. در واقع‌یک ضرورت ملی است.

معایب حمل‌ونقل بین‌المللی شامل موارد زیر است:

  • نیازمند سرمایه فراوان:

راه‌آهن نیاز به سرمایه فراوان دارد. هزینه ساخت، نگهداری و هزینه‌های سر بار در مقایسه با سایر روش‌های حمل‌ونقل بسیار بالا است. علاوه‌بر‌‌این، سرمایه گذاری‌ها مشخص و بی‌حرکت هستند. در صورتی که ‌ترافیک کافی نباشد، سرمایه گذاری ممکن است به‌معنای هدر رفتن منابع عظیم باشد.

  • عدم انعطاف پذیری:

یکی دیگر از معایب حمل‌ونقل ریلی عدم انعطاف آن است. مسیرها و زمان‌بندی آن را نمی‌توان با نیازهای فردی تنظیم کرد.

  • عدم وجود سرویس درب‌به‌درب:

حمل‌ونقل ریلی نمی‌تواند خدمات درب‌به‌درب را ارائه دهد زیرا به ‌یک مسیر خاص متصل است. بارگیری ‌یا تخلیه میانی مستلزم هزینه بیشتر، سایش، پارگی بیشتر و اتلاف زمان است. زمان‌وهزینه عملیات‌ ترمینال ‌یکی از معایب بزرگ حمل‌ونقل ریلی است.

  • انحصار:

از آنجایی که راه‌آهن به‌سرمایه هنگفتی نیاز دارد، ممکن است منجر به انحصار شود و در کل علیه منافع عمومی ‌عمل کند. حتی اگر توسط دولت کنترل و مدیریت شود، فقدان رقابت ممکن است باعث ناکارآمدی و هزینه‌های بالا شود.

  • نامناسب برای مسافت کوتاه و بارهای کوچک:

حمل‌ونقل ریلی برای حمل‌ونقل کم و مسافت کوتاه کالا نامناسب و به شدت غیر اقتصادی است.

  • تشریفات رزرو:

در مقایسه با حمل‌ونقل موتوری، رزرو و تحویل کالا از طریق راه‌آهن مستلزم زمان و کار زیادی است.

  • بدون خدمات روستایی:

به دلیل نیازهای سرمایه و‌ ترافیک زیاد، راه‌آهن در مناطق روستایی به لحاظ اقتصادی قابل بهره‌برداری نیست. بنابراین، مناطق بزرگ روستایی حتی امروز نیز خدمات ریلی ندارند. ‌‌این امر باعث ناراحتی بسیاری برای مردم ساکن در مناطق روستایی می‌شود.

  • ظرفیت کم استفاده:

راه‌آهن برای بهره برداری ‌‌ایده‌آل و اقتصادی باید بار کامل داشته‌باشد. از آنجایی که ظرفیت حمل بسیار بالایی دارد، استفاده ناکافی از ظرفیت آن در بیشتر مناطق،‌ یک مشکل مالی بزرگ و ضرر برای اقتصاد است.

مدیریت متمرکز:

راه‌آهن به‌عنوان خدمات عمومی ‌دارای موقعیت انحصاری است و به‌همین‌دلیل اداره متمرکزی وجود دارد. مقامات در مقایسه با جاده‌ها در برآوردن نیازهای شخصی مردم کوتاهی می‌کنند.

در کلام آخر ‌‌اینکه اگر به‌درستی مدیریت و از کالای مناسب در حمل‌ونقل بین‌المللی ریلی در زمینه توسعه سریع صنعت لجستیک مدرن در داخل و خارج از کشور، تنظیم مداوم توزیع بهره وری راه‌آهن و آزادسازی مداوم ظرفیت حمل‌ونقل تولید می‌شود.

 

مدیر

کتابهای زیادی در شصت و سه درصد گذشته، حال و آینده شناخت فراوان جامعه و متخصصان را می طلبد تا با نرم افزارها شناخت بیشتری را برای طراحان رایانه ای علی الخصوص طراحان خلاقی و فرهنگ پیشرو در زبان فارسی ایجاد کرد.

0 دیدگاه

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *