ضرورت استفاده از لجستیک هوشمند چیست؟
- انواع لجستیک
- مدیر
- 1397-12-17
- 0
- 585
یکی از پر هزینهترین بخشهای زنجیره تامین، لجستیک است. اما چگونه این هزینهها را کاهش دهیم؟
یکی از بهترین راهکارها، هوشمندسازی لجستیک است. بهکارگیری لجستیک هوشمند، علاوه بر کاهش هزینهها، میتوانید زمان ارسال سفارشات خود را کاهش داده و رضایت مشتریان خود را دو چندان کنید. اما چطور لجستیک را هوشمند کنیم؟
راهکارهایی مثل الکترونیک، اینترنت اشیا و هوش مصنوعی به کمک لجستیک شرکتهای بزرگ آمدهاند و سود زیادی را برای آنها به ارمغان آورده است و پیشبینی میشود که تا ۱۰ سال آینده شرکتهای SME نیز به ناچار به هوشمندسازی لجستیک خود خواهند پرداخت.
راه حل های لجستیک هوشمند در بازه های زمانی زیادی اعمال میشوند. برنامهریزی بلندمدت میتواند با مدلسازی و شبیهسازی برای کمک به مقایسه و تجسم گزینههای مختلف پشتیبانی شود. در برنامهریزی و مدیریت لجستیک میان مدت میتوان از نرم افزار IT برای پیشبینی تقاضای تولید و حملونقل استفاده کرد. در کارهای روزمره شرکتها میتوانند از سیستمهای برنامهریزی منابع سازمانی (ERP)، نرمافزارهای لجستیک ویژه مانند سیستم های مدیریت حملونقل (TMS)، راهحلهای اتوماسیون، سیستمهای اطلاعات جغرافیایی و شناسایی خودکار استفاده کنند. برای تحلیل عملکرد کسبوکار میتوان از پایگاههای داده استفاده کرد. در زیر چند نمونه از موارد استفاده از نرمافزار شرح داده شده است:
- اتحادیه اروپا، کشورها و شهرها مدل هایی را در زیرساخت های حمل و نقل برای افزایش تصمیمات سرمایه گذاری ساخته اند.
- شرکتها میتوانند شبکه زنجیره تامین را برای یافتن بهترین مکانها برای مراکز توزیع جدید مدلسازی و شبیهسازی کنند. از شبیهسازی میتوان در آموزش جرثقیل، لیفتراک یا وسایلنقلیه نیز استفاده کرد.
- شبیهسازی خط تولید، زمانی که طرحبندی کف کارخانه جدید برنامهریزی میشود، بطریهای احتمالی را نشان میدهد.
- خواستههای محصول آینده مشتری را میتوان از شبکه فروش با استفاده از ابزارهای مبتنی بر وب جمعآوری و برآورد کرد.
- انتخاب انبار را میتوان با استفاده از بارکد یا انتخاب صوتی کارآمدتر کرد.
- بارگیری را میتوان با ابزارهای نرم افزاری سهبعدی بهینه کرد که میتواند بهترین موقعیت اقلام محموله را محاسبه کند.
- تجزیهوتحلیل دادهها را میتوان برای ارزیابی دقت تحویل فروشنده استفاده کرد.
- مراکز ترافیکی میتوانند حداکثر سرعت مجاز را با استفاده از علائم سرعت LED تعیین کنند.
- در ترافیک دریایی ایمنی با سیستمهای شناسایی خودکار بهبود مییابد که توسط آن شناورها میتوانند موقعیت، جهت و سرعت شناورهای دیگر را روی نقشه الکترونیکی ببینند و از خطرات برخورد جلوگیری کنند.
برای کار لجستیک سیار، مکان و راهحلهای فناوری تلفن همراه مهم هستند. بهینهسازی مسیر با استفاده از دادههای نقشه، زمانهای تحویل مجاز، تقویم شیفت کاری، اطلاعات ظرفیت بار و بسیاری عوامل دیگر میتواند به یافتن بهترین برنامههای رانندگی کمک کند. در انبارها و کامیونها در بسیاری از موارد از پایانههای تلفن همراه قوی استفاده میشود که دستگاه های ناهموار نامیده میشوند. اما امروزه بسیاری از شرکتها تمایل دارند از تلفنهای هوشمند و تبلتها نیز بهجای دستگاههای دستی بسیار گران قیمت استفاده کنند.
شناسایی خودکار عمدتاً در تدارکات استفاده میشود: بارکدها، شناسایی فرکانس رادیویی (RFID) برای شناسایی و ثبت حرکات یا اقلام انبار، پالتها، وسایل نقلیه و کارگران استفاده میشود. برنامههای بینایی ماشین و یادگیری ماشین میتوانند به بررسی خودکار کیفیت شناسایی کمک کنند _یک مثال تشخیص شماره پلاک و کانتینر در دروازههای پورت است.
دیده شدن زنجیره تامین به رابطهای پیام توسعه یافته و برنامههای کاربردی وب برای افزایش جریان اطلاعات موثر و صحیح بین شرکای تجاری نیاز دارد. امروزه شرکت ها از اصول تولید ناب استفاده میکنند و این باعث میشود سطح موجودی ایمنی پایین بماند، بنابراین جریان مواد از تامین کنندگان باید تا حد امکان پایدار باشد. تلاشهای زیادی برای ایجاد و توافق بر روی استانداردهای پیام انجام شده است که ساخت رابط سیستمهای فناوری اطلاعات را ساده میکند، اما کارهای زیادی باید انجام داد تا رابطهای الکترونیکی مقرونبهصرفه باشند.
ارائهدهندگان خدمات لجستیک چندین نوع خدمات الکترونیکی و پورتال را به مشتریان خود ارائه میدهند. سفارشات حملونقل الکترونیکی، رسیدگی به اسناد و ردیابی تحویل، امروزه کاملاً عمومی هستند. تلاشهایی برای ترکیب خدمات از چندین شرکت حملونقل تحت پورتالهای مشترک برای افزایش هم افزایی و جلوگیری از رانندگی با بار خالی صورت گرفتهاست. در بخش عمومی انواع مختلفی از راهنماهای مسیرهای مبتنی بر وب و تلفنهای هوشمند در شهرهای بزرگتر استفاده میشود.
در آینده رباتیک و اتوماسیون بیشتر و بیشتر در تولید و انبارداری وجود خواهد داشت. رباتها در کنار کارگران در خطوط مونتاژ کار خواهند کرد و از سایر روال های مناسب مراقبت خواهند کرد. می توان از انواع مختلفی از وسایلنقلیه خودران و هواپیماهای بدون سرنشین استفاده کرد. برخی از دسته ها یا اقلام جداگانه را میتوان پرینت سه بعدی کرد.
تجارت الکترونیک زنجیره تامین را تغییر داده است و این روند در آینده نیز ادامه خواهد داشت. به اشتراکگذاری اقتصاد روشی را که ما به عنوان مصرفکننده عمل میکنیم تغییر میدهد: میتوانیم اتومبیلها، سفرها، وظایف تحویل و فضای انبارداری را به اشتراک بگذاریم. این اقتصاد به اشتراکگذاری جدید احتمالاً میتواند نیاز به خرید محصولات جدید را در سطح عمومی کاهش دهد. پایداری همچنین مستلزم توانایی راهحلهای فناوری اطلاعات برای نشان دادن مقادیر ردپای کربن در مرحله برنامهریزی و پس از تحویل محصولات است.
فناوری واقعیت افزوده را میتوان در لجستیک نیز مورد استفاده قرار داد. کارهای چیدن را میتوان با عینکهای هوشمند هدایت کرد که کارهای چیدن بعدی را بر روی لنز عینک منعکس می کند. همچنین برنامههای آزمایشی با استفاده از واقعیت مجازی وجود داشته است. این سیستم میتواند به عنوان مثال در آموزش کمک کند_ کاربر عینک مجازی میزند و میتواند در داخل یک انبار مجازی سهبعدی حرکت کند تا محیط را به صورت بصری تجربه کند.
مزایای لجستیک هوشمند زیاد است اما از بین آنها، برخی از دیگری ملموستر و در گرفتن نتیجه مطلوب، تأثیرگذارتر هستند. هوشمندی، یکپارچگی، انعطافپذیری و تأثیرات اجتماعی از مهمترین تأثیرات پیوند فضای هوشمند و لجستیک است. البته لازم به ذکر است که رسیدن به چنین دستاوردی، نیازمند به وجود آمدن زیرساختهایی مهم در سطح ملی و حتی در برخی موارد بینالمللی است. با دسترسی به مزایایی همچون موارد فوق، بهراحتی میتوان با لجستیک هوشمند به اهدافی همچون ارائهی خدمات تأثیرگذار، حفظ مشتریان قدیم و جذب مشتریان جدید، بررسی مداوم کیفیت ارائهخدمات، بهبود مستمر آنها و طراحی سرویسهایی جدید رهنمون شد.