فورواردر کیست و چه وظایفی دارد؟
- سایر خدمات لجستیک
- مدیر
- 1398-04-09
- 0
- 1045
واردات و صادرات کالا یکی از محورهای بسیار مهم در بسیاری از مشاغل بزرگ و کوچک است. در حالیکه حملونقل بینالمللی فرصتهای تجاری قوی را فراهم میکند، میتواند بسیار دلهرهآور باشد. اگر از اصطلاح “فورواردرهای حملونقل” اطلاعی ندارید، ممکن است گیج کننده بهنظر برسد چرا که باید برای فعالیت در این حوزه چهبهعنوان مشتری یا صاحب کالا و چهبهعنوان سرویسدهنده به تمام اصطلاحات و مفاهیم در آن آگاه باشید.
فوروادر بهمعنای فرستنده است و از مصدر انگلیسی forward گرفته شده است و در اصل فوروارد را به زبان انگلیسی freight forwarder و بهمعنای بار فرابر میدانند. در کتاب فرهنگ علوم اقتصادی که به تالیف دکتر منوچهر فرهنگ است بهمعناهای نماینده حملونقل، متصدی حملونقل، صادر کننده و یا حمل کننده کالای تجاری، شخص یا موسسه انتفاعی که وظیفهاش جمعآوری مالالتجاره و فرستادن آن طبق دستور به مقصد معین است. در جلد یک کتاب آشنایی با زبان تخصصی در صنعت کشتیرانی که به تالیف کاپیتان حسین جلال کمالی است؛ فوروادر را یک واسطه در زنجیره حملونقل میداند ترتیب حمل کالای شخص دیگری را میدهد و بهبیان آسانتر یک فورودارد خودش محمولهها را انجام نمیدهد، اما روشهای حملونقل مختلفی مانند حملونقل دریایی، حملونقل ریلی، حملونقل جادهای و حملونقل هوایی را ارائه میدهد. هنگامیکه صاحب کالا فورواردر برای حمل کالای خود انتخاب کرد، فورواردر با صدور بارنامهای به صاحب کالا کار خود را شروع میکند و میتواند از طریق تماسهای مورد اعتماد خود با شرکتهای حملونقل و شرکا از متخصصان حملونقل هوایی و شرکتهای باربری تا خطوط بین اقیانوسی که استفاده میکنند، بهترین قیمت ممکن را به دستآورد. این عمل ممکن است استفاده از مسیرهای تجاری ثابت با حرکتهای مکرر منظم، ارزشگذاری پیشنهادات مختلف و انتخاب مسیر بهتری باشد که سرعت، هزینه و قابلیت اطمینان را با در نظرگرفتن تمام متغیرهای لازم برای تجزیهوتحلیل هر مورد بهینه میکند.
معمولاً وسایلنقلیه در حوزه باربری حجم زیادی از محمولهها را از یک مقصد بینالمللی به مقصد دیگر انتقال میدهند و سه شرکت یا شخص در این عملیات مثلثی درگیر هستند که عبارتند از تولیدکننده، واسطه و مشتری نهایی که هر کدام در کشورهای مختلف واقع شدهاند، اگرچه یک تحویل کالا و یک حمل و نقل واحد وجود دارد. این عملیات از نظر اسناد و مدارک پیچیده و مهمتر از همه خراجی با تسویه مالیات بر ارزش افزوده است.
شناخت شرکتهای حملونقل، اسناد و قوانین گمرکی کشورهای مختلف وظیفه فورواردر است و آنها همه چیز را میدانند و شما با سپردن انتقال کالای خود میتوانید از دردسرهای فراوانی آسوده شوید، فورواردر تقریباً برای هر شرکتی که در حملونقل بینالمللی کالا سروکار دارد، دارایی است و بهویژه زمانی مفید است که منابع داخلی از روشهای حملونقل بینالمللی آگاه نباشند.
وظایف که صاحب کالا در اختیارش است تا در قبال صاحب کالا انجام دهد عبارت است از:
- توصیههایی برای بستهبندی مناسب، برچسبزدن، بارگیری و انبار کردن کالا.
- گزارشها، گزارشهای عملکرد سفارشی و KPIمخفف Key Performance Indicator که به معنای شاخص کلیدی عملکرد است.
- مشاوره بهینهسازی زنجیره تامین در مورد بهترین وسیله حملونقل و بهترین مسیر برای یک محموله با توجه به مبدا، ماهیت کالا، مقصد، فصلی بودن، خطر و فوریت کالا (هوایی، دریایی، ریلی یا جادهای)
- خدمات حملونقل کالا قیمت رقابتی را بر اساس خدمات مورد نیاز مشتری ارائه میدهد. آنها همچنین میتوانند از طریق تجمیع محمولههای سایر مشتریان قیمتها را کاهش دهند. این امکان یک بار کامل کانتینری را با محمولههای چند مشتری فراهم میکند. همچنین، این امر به کاهش هزینههای حملونقل نهایی برای کمتر از محمولههای کانتینری کمک میکند.
- حملونقل کالا معمولاً در یک خدمات خاص، شیوه حملونقل یا بازار تخصص دارند. این به شرکت امکان میدهد خدماتی را که فورواردر باید انجام دهد انتخاب کند. بهنوبهخود، این به شرکت کنترل بیشتری بر حملونقل محموله خود میدهد.
- دانش و تخصص در هنگام واردات یا صادرات محصولات بسیار مهم است. این کار از طریق فرآیند ترخیص کالا از گمرک انجام میشود. فورواردرها بهروزترین اطلاعات را در مورد مقررات گمرکی دارند. علاوهبراین، آنها میتوانند اسناد، پرداخت تعرفهها و رسیدگی به مالیات را انجام دهند.
- یکی از مزایای اصلی یک باربری توانایی آنها در ارائه خدمات مربوط به تجارت است. برخی از خدمات عبارتند از اسناد، مدارک بانکی، بیمه بار و مدیریت موجودی(justing time).
- پرداخت کرایه حمل.
- مشاوره گمرکی.
مشکلاتی که ممکن است که از سوی فورواردر برای صاحب کالا ایجاد شود:
- اغلب، خدمات حملونقل، اپراتورهای حملونقل بار را جابهجا نمیکنند. به همین دلیل، تأثیر آنها بر آنچه در کشتی، واگن ریلی، کامیون یا هواپیما اتفاق می افتد بسیار کم است. علاوهبراین، مشارکت آنها در مراحل حملونقل معمولاً کاملاً غیرممکن است.
- اگر تمام اسناد و مدارک را انجام دهید، هزینههای شما قابل کنترل است. اما، با یک فورواردر، هیچ راهی برای دانستن اینکه چه نوع نشانهگذاری خدماتی را فورواردر اضافه می کند، وجود ندارد. یک شرکت ممکن است 2500 دلار برای حملونقل زمینی به مقصد دریافت کند. برعکس، یک فورواردر میتواند قیمت را 5500 دلار اعلام کند و 3000 دلار را از بالا حذف کند.
- از دست دادن محصول یک واقعیت سخت در برخی از فرآیندهای حملونقل است. اعتماد به یک حملونقل برای انجام کلیه حملونقل میتواند منجربهاز دستدادن کنترل زنجیره تامین شود. اگر حملونقل به جزئیات باشد، همه چیز خوب است. اما ناتوانی میتواند محمولهها را خراب کند و منجربهضرر شود.
حال شما با دانستن چیستی، کیستی، وظایف، ویژگیهای مثبت و منفی فورواردر میتوانید چهبهعنوان صاحب کالا به این نتیجه برسید که چه زمانی احتیاجی به فوروادر در عملیات لجستیکی خود دارید یا به عنوان سرویسدهنده به این نتیجه برسید که آیا احتیاج دارید تا شغل فورواردی را به کسبوکار خود اضافه کنید. حتی میتوانید به بررسی این نکته بپردازید که با فورواردها ارتباط برقرارکردن، چه مقدار میتواند به کسبوکار شما رونق بخشد.