عوامل پیشرفت شرکتهای حملونقل بینالمللی جادهای
- حمل و نقل جاده ای بار
- مدیر
- 1398-04-15
- 0
- 830
بخش حملونقل پدیدهای است پویا، فراگیر و پیچیده که رشتهها مختلف آن ریشههای حیات اقتصادی بشر را تغذیه میکند و به آن روح و دوام میبخشد. لئون سه، اقتصاددان معروف اظهار دارد(حملونقل شالوده تمام فعالیت انسانی است.)، ارمغان این بخش برای نوع بشر دستیابی به زندگی بهتر و شایستهتر در سایه امنیت، رشد و بالندگی بیشتر در سایه روابط انسانی آسانتر و شرایط کار و تجارت با صرفهتر است. حملونقل جاده ای یکی از ارکان چهارگانه حملونقل است و اگر به درستی از آن استفاده گردد میتوان بسیار کارآمد در صنعت لجستیک باشد و بدینگونه سبب رشد در زمینه اقتصاد میگردد. برای اینکه بتوان این حوزه را گسترش داد، ابتدا باید سیاستهای راهبردی و مدیریتی را در شرکتهایی که خدمات جاده ای ارائه میدهند سامان دهی کرد. در شرکتهای موفق مدیران و دیدگاهای آنان و طرز برخورد آنها با کار در زمینه اندیشههای نطری پیش از آنکه به نظریات منطقی و مبتنی بر خرمندی تیلور شباهت داشته باشد. یکی از ویژگیهای شرکتهای موفق این است که در شرایط تناقضها مدیریت میکنند و آنچه اقتصاددانان منطقگرا غیر ممکن میپندارند، شرکتهای موفق همه روزه آن را انجام میدهند. در اوایل سال 1977 توجه عمومی به مسائل اثر بخشی مدیریت و توجه خاص به طبیعت و ماهیت رابطه میان راهبرد، ساختار و اثربخشی مدیریت موجب شد در مککینزی دو گروه داخلی تشکیل شد. وظیفه بررسی راهبردی به یک گروه و وظیفه بررسی درباره اثر بخشی سازمان به گروه دیگر واگذار شد. اندور پتیگرو، پژوهشگر انگلیسی که در علم زمینه سیاستهای تصمیم گیری راهبردی مطالعه کرده است، به این نتیجه میرسد که بهرغم تغیر پیوسته شرایط جهان، اغلب شرکتها در ده گذشته زندگی میکنند، حال آنکه شرکتهای موفق متعلق به ده سال آینده هستند. نتیجه بررسی در دهههای 70 و 80 عبارت بود از اینکه هر برخورد درست و مدیرانه با سازمان باید دست کم به هفت متغیر ساختار، راهبرد، کارکنان، سبک مدیرت، سیستمها، ارزشهای مشترک(به معنای فرهنگ و تواناییهای موجود) و مهارتهای توجه داشتهباشد. بسیاری از پژوهشگران این یافته هفتگانه(چارچوب هفتگانه مککنیزی) را در کتاب هنر مدیریت ژاپنی مورد استفاده قرار دارند.
محمد علی عباسی مقالهای با نام “خدمات حملونقل و نقش عوامل موفقیت در شرکتهای حملونقل بین المللی جاده” مینویسد که در آن دست به تحقیقات میدانی برای بررسی شاخصهای پیشرفت شرکتهای حملونقل بینالمللی زد، نتیجه این تحقیقات به شرح ذیل است:
- وجود نیروهای انسانی متخصص.
- وجود ناوگان ملکی و یا اجارهای مرتب.(تعداد معین و آماده برای سرویس دادن)
- انجام حملونقل موثر.(قیمت مناسب، سرعت و حملونقل به موقع با کیفیت عملیات حمل)
- قیمت حملونقل ثابت در طول مدت معین.
- وجود شبکه بازاریابی گسترده و ارتباط مناسب.
- دقت و اطمینان صاحب کالا از انجام خدمات و سالم رساندن کالا.
- وجود قوانین مناسب در بخش حملونقل جادهای و اجرای صحیح آن در شرکت.
- دارا بودن حملونقل با شبکههای عملیاتی مشخص و تخصصی.(مسیرهای مشخص)
- افزایش سهم بازار و رضایت مشتریان
- کنترل بالا در انجام حمل و خدمات ویژه اعم از ایمنی و…. .
- وجود شبکه و سیستم حملونقل پویا و هماهنگ و سازمان یافته از جمله زیر ساختهای حملونقل، عضویت در کنوانسیونها، حسن روابط با سفارتخانه کشور و… .
حال لازم است تا از تا عوامل پنجگانه را در که در شرکتهای موفق که تاثیرگذار بوده است را معرفی و فوایدشان را بیان کنی:.
- فنون بازاریابی:
- افزایش مهارتهای بازاریابی کارکنان شرکتها از طریق مراکز آموش.
- اعتقاد در بازاریابی به کیفیت ارائه خدمات که بسیار حائز اهمیت است.
- شناسایی و معرفی ارزشهای ویژه شرکت با به کارگیری فنون بازاریابی به مشتریان و انتخاب گروهی از مشتریان و سهم خاص.
- برقراری ارتبارط مستمر با مشتریان و سعی در انجام کار مناسب و پیوسته برای حفظ مشتریان.
- ساختار سازمانی:
- ایجاد ساختار سازمانی مناسب برای نوآوری در ارئه خدمان مورد نیاز مشتریان.
- وجود ساختار سازمانی با الگوی منطبق با فرایند نیروی انسانی که برای رسیدن به اهداف شرکت، پیوسته در حال تفکر و ابتکار عمل باشد.
- افزایش مسئولیت در شرایط رقابت دوستانه در تیمهای کاری.
- ایجاد ساختارهای تیمی بر مبنای افزایش انگیزش کارکنان در جهت حضور در صحنه فعالیت خدماترسانی حملونقل.
- داشتن ساختارهای ساده، با توجه به تخصص و نوع فعالیت اینگونه شرکتها.
- سبک مدیریت:
- بهره گیری از فنون جدید مدیریت در شرکتهای حملونقل بین المللی جادهای برای بهرهبرداری صحیح از امکانات و سرمایههای حملونقل.
- توجه مدیران شرکتهای حملونقل به کارکنان با توجه به شرایط خدماتی آنان به عنوان سرمایههای شرکت.
- مدیران باید از شخصیت والا و مقبولیتی بسیار برخوردار و نفوذ کافی در افکار کنان داشتهباشند.
- مدیران باید با توجه به ساختارهای ساده، خانوادگی و کارگروهی را توسعه و ترویج دهند.
- مدیران شرکتهای حملونقل باید با توسعه منابع انسانی، توجه به کارکنان را بهعنوان عامل موفقیت برای عوامل شرکت بدانند.
- مدیران باید از آموزشها و دوره تخصصی مدیریت برخوردار باشند.
- در شرکتهای حملونقل بینالمللی جادهای و شرایط خدماتی آنان، جنبههای مدیریت مشارکتی باید توجه شود.
- مالکیت:
- از آنجایی که تعداد شرکتهای خصوصی حملونقل بینالمللی جادهای خصوصی هستند و کارایی در آنان بیشتر از شرکتهای دولتی است، شرکتهای دولتی در حوزه حمل جادهای باید فرهنگ مشارکتی را توسعه بخشند و کارکنان را در منافع حاصل از فعالیت سهیم کنند و از حقوق بگیری صرف خودداری کنند.
- شرکتهای حملونقل بین المللی جادهای با مالکیت دولتی که برای ضرورتهای اقتصادی در زمانهای خاص شکل گرفتهاند باید بهعنوان بازوهای اجرایی بر اساس اصل درآمد و هزینه اداره شوند و کارای اینگونه شرکتها افزایش مییابد.
- آموزش:
- از آنجایی که مدیریت علم میان رشتهای است، پس مدیران شرکتهای حملونقل موظفند تا به کاکرد تمامی بخشهای شرکت آشنا باشند.
- نگاه باید به حوزه مدیریت علمی باشد و باید با توجه به مسائل روز و استرژایهایی که در این حوزه شکل میگیرد باید به روز باشد.
امیدواریم که با پیشه گرفتن این روشها موجب توسعه کسبوکارتان شویم.