کسبوکارهایی که نسبت به تغییر شرایط محیطی حساس عمل میکنند و با استفاده از لجستیک بازیافت در چشمانداز لجستیک سبز در راستای اهداف توسعه خود، زبالههای صفر را اتخاذ میکنند، در اهداف تولید معاصر هستند. در یک دیدگاه جهانی، هدف هم ایجاد جهانی قابل زندگی و هم کاهش هزینههای چرخه زندگی است. لجستیک سبز منشأ خود را در اواسط دهه 1980 آغاز کرد. این دوره رشد آگاهی اجتماعی و مسئولیت در قبال مشکلات مربوط به گرمایش جهانی، آلودگی محیطی، مفهومی برای توصیف سیستمها و رویکردهای لجستیکی بود که از فناوری و تجهیزات پیشرفته برای به حداقل رساندن آسیبهای زیستمحیطی در طول عملیات استفاده میکردند، این فعالیتها شامل یک طراحی فعال برای جداسازی قطعات تعریف میشود. بنابراین هنگامیکه در یک سیستم زیرساخت لجستیک سبز ایجاد میشود، سیستم پایه را برای کل سیستم لجستیک سبز تعیین میکند. بیشاز هر زمان دیگری، اکنون برای تولیدکنندگان ضروری است که زنجیره تامین خود را سبزتر کرده و اثرات زیست محیطی آنها را کاهش دهند. فراتر از حملونقل، هر بخش از زنجیره تامین را میتوان برای لجستیک سازگار با محیط زیست بهینه کرد که به آن “لجستیک سبز” نیز میگویند. بیشاز هر زمان دیگری، اکنون برای تولیدکنندگان ضروری است که زنجیره تامین خود را سبزتر کرده و اثرات زیستمحیطی آنها را کاهش دهند. فراتر از حملونقل، هر بخش از زنجیره تامین را میتوان برای لجستیک سازگار با محیطزیست بهینه کرد و علاوهبراینکه تاثیراتی مثبتی بر آلایندگی دارد میتواتد بر جذب مشتریان و کاهش هزینهها تاثیرگذار باشد و با استفاده از استراتژیهای پایدار، میتوانید کارایی را در سراسر سازمان خود بهبود بخشید. “لجستیک سبز” یک مفهوم در حال تحول در دنیای عملکرد لجستیک است و پایداری از سه رکن تشکیل شده است: اقتصاد، جامعه و محیط زیست. این اصول همچنین به طور غیر رسمی به عنوان “3 Ps” – سود، مردم و سیاره – نامیده می شوند. با یافتن تعادل بین آنها، لجستیک میتواند بهترین خدمات را ارائه دهد و در عین حال استفاده آگاهانه تری از منابع را تضمین کند.
اهدافی که لجستیک سبز داراست عبارتند از:
- اندازه گیری ردپای کربن عملیات لجستیک تا نقطه شروع، برای در نظر گرفتن اقدامات پایداری و کنترل.
- کاهش آلودگی هوا، خاک، آب و صوتی با تجزیهوتحلیل تأثیر هر منطقه لجستیکی، بهویژه موارد مربوط به حملونقل.
- استفاده مجدد از ظروف و بازیافت بستهبندی و…. .
- گسترش پایداری در زنجیره تامین، محیطزیست لجستیکی نیز با طراحی محصولات و بستهبندی آنها شکل میگیرد. هر دو باید طوری طراحی شوند که اثرات زیستمحیطی خود را به حداقل برسانند.
اگر می خواهید از لجستیک سبز استفاده کنید، مهم ترین موارد آن عبارتند از:
- استفاده از مواد اولیه زیست محیطی و مواد قابل بازیافت.
- استفاده از انرژیهای پاک یا تجدید پذیر.
- تشکیل شبکههای توزیع بهینه.
- اتصال متقاطع برای مدیریت عرضه.
- کاهش تعداد وسایلنقلیه استفاده شده و کاهش تعداد کیلومترهای طی شده.
- استفاده حداکثری از وسایلنقلیهای که میتواند آلودگی کمتری تولید کند و در عینحال کسبوکار شما آسیب وارد نشود.
- تا جایی که میتوانید ظرفیتهای وسایلهای نقلیه کالای خود را پر کنید تا وسایل نقلیه کمتری استفاده کنید.
- استفاده از مسیرهای بهینه شده.
- بازیافت کالاهای بازگردانده شده یا کالاهایی که عمرشان به پایان رسید.
چرا در عصر امروز لجستیک سبز به یک الزام تبدیل شده است؟
سیاستهای لجستیک سبز نشاندهنده یک مزیت استراتژیک نسبت به رقابت است. آنها نه تنها ارزش تجاری شما را دوباره ارزیابی میکنند و آن را متمایز میکنند، بلکه شرکت شما را برای آینده آماده میکنند که به ناچار باید پایدار باشد.اقدامات صرفهجویی در انرژی یک استراتژی موثر برای مقابله با افزایش هزینههای عرضه است.آنها اطمینان حاصل می کنند که یک شرکت برای پیروی از مقررات زیستمحیطی آماده است. با توجه به اینکه امروزه مصرفکنندگان به خرده فروشان و برندهایی که برای کاهش تأثیر آنها بر محیطزیست کار می کنند ترجیح میدهند، لجستیک سبز چیزی بیشاز یک بحث باشد و یک ضرورت روبهرشد است. حملونقل و صنعت حملونقل تأثیر عمدهای بر انتشار گازهای گلخانه ای داشته است. حملونقل به عنوان یک بخش، تنها عامل انتشار گازهای گلخانهای است. زنجیرههای تامین خردهفروشی بزرگترین مشارکتکنندگان در انتشار گازهای گلخانهای در صنعت لجستیک هستند و بیش از 50 درصد از صنعت را به خود اختصاص دادهاند. این تعجب آور نیست، به خصوص در عواقب پس از COVID-19 تجارت الکترونیک منفجر شد و حجم بستهبندی افزایش یافت و حتی از ظرفیت بسیاری از ارائهدهندگان لجستیک فراتر رفت. در حالی که این نکته هشدار دهنده است و سبب آگاهی همه بازیکنان در بازی عملیات لجستیک از جمله خرده فروشان، حملونقل و مصرف کنندگان از اهمیت اتخاذ استراتژی و شیوههای لجستیک سبز در زنجیره تامین گردید. خرده فروشان و شرکتهای حملونقل به طور فزاینده ای تعهد Net-Zero)صفر خالص( را همراه با برنامههای استراتژیک برای توسعه و اجرای سیاستهایی که پایداری زیستمحیطی را ارتقا میدهند، میپذیرند.
هفت راه برای کاهش هزینهها از طریق لجستیک کارآمد و سبز:
- گزینههای تحویل پایدار را در هنگام پرداخت تشویق کنید.
- بهینهسازی مسیر را برای افزایش کارایی وسیلهنقلیه بهصورت خودکار انجام دهید.
- از دستهبندی سفارش برای افزایش تراکم قطره استفاده کنید.
- از وسایلنقلیه تحویل الکتریکی (EV) یا یک ناوگان شریک دوستدار محیطزیست برای اعزام استفاده کنید.
- از فروشگاههای اطراف تحویلهای هایپرمحلی را انجام دهید.
- از دوچرخه برای تحویل محلی و شهری استفاده کنید.
- جزئیات محصول گرفته تا مدرک تحویل از حالت کاغذ بهصورت دیجیتالی انتقال دهید.
امروزه لجستیک سبز با چالشهایی مانند وابستگی به سوختهای فسیلی بهویژه در حملونقل، تاثیر تحویل به مقصد بر ترافیک شهری، نبود زیرساخت، مشاغلی که نیاز به سرمایه گذاری دارند، نامرئی بودن لجستیک برای مصرف کنندگان و معیارهای سازگار با محیطزیست را در سیاستهای تدارکات در مبحث لجستیک سبز مطرح است.