خدمات انواع طرفههای لجستیک (PL)
- مقالات آموزشی لجستیک
- مدیر
- 1398-04-09
- 0
- 1019
در این مقاله بهصورت کامل و مفصل به معرفی و شرح خدمات طرفههای لجستیک و انواع آن میپردازیم. (PL) خلاصه شده مفهوم (Party_Logistics Provider) تدارکات ارائهدهنده لجستیک است. مدلی از زنجیره تامین برای کارشناسان لجستیک بوده و تدارکات برون سپاری قبل از دهه 1980 نادر بود. با این حال، تغییرات در مقررات حاکم بر صنعت حملونقل و پیشرفت در فنآوری زنجیره تامین را متحول کرد. این زمینه را برای 3PL،4PL، 5PL و سایر خدمات آماده کرد. با پیشرفت تکنولوژی و ورود بیشترو یشترِ هوش مصنوعی (AI) به زنجیره تامین، خدمات لجستیک برونسپاری شده به سطوح جدیدی ارتقا مییابد. برخی حتی 10PL را تصور می کنند، سرویسی که هنوز وجود ندارد.
خدمات لجستیک طرفه اول(1PL) چیست؟
خدمات لجستیک طرفه اول به شرکتهایی گفته میشود که مسئولیت ارسال کالایی که خود تولید کرده است را بهعهده می گیرد. به عبارت دیگر یعنی یک شرکت تولید کننده کالا خودش کالای تولیدشده را برای مشتریان ارسال می کند. خدمات این نوع لجستیک از دو طرف تشکیل شده است که از معامله سود میبرند. سازنده یا تامین کننده و شخصی که آن را خریداری می کند. هیچ واسطه دیگری میان این دو طرف دخیل نیست.
خدمات لجستیک طرفه دوم(2PL) چیست؟
خدمات لجستیک طرف دوم به شرکتهایی گفته میشود مسئولیت حملونقل کالای تولیدشده از شرکت تا رساندن به دست مشتری است. در خدمات لجستیک طرفه دوم شامل حملونقل کالا از یک منطقه حملونقل خاص از زنجیره تامین مانند راه آهن، جاده، دریا یا هوایی است. شرکتهایی که این نوع خدمات لجستیک را ارائه میدهند، واسط ارسال کالا هستند میان شرکتهای تولیدی کالا و مشتری هستند.
خدمات لجستیک طرفه سوم(3PL) چیست؟
3PL ها شرکتهای تجاری هستند که در زمینه اجرای عملیات لجستیکی مجزا و یا وظایف پیچیده لجستیکی سرویسدهی میکند. این شرکتها درواقع مسئولیت فعالیتهای لجستیکی سازمانها را برعهده میگیرند. خدمات لجستیک طرفه سوم یک زنجیره تامین است که در درجه اول به حملونقل و تحویل محصولات مختلف مربوط میشود، اما انواع مختلفی از خدمات اضافی را نیز شامل میشود. وظایف3PL شامل انبارداری، عملیات ترمینال، کارگزاری گمرک، مدیریت زنجیره تامین، بستهبندی عام و خاص، مدیریت تدارکات، مدیریت موجودیها و بسیاری موارد دیگر است. همچنین شامل محصولات نرمافزار فناوری اطلاعات لجستیک و خدمات تجزیهوتحلیل؛ برای ردیابی وضعیت تحویل محصولات مختلف است. این لجستیک شخص ثالث کلیه خدمات ذکر شده در بالا را ارائه میدهد و همچنین موانع مختلفی را که بر سر راه قرار می گیرد مدیریت می کند. آنها در انبارداری داخلی و فراساحلی تخصص دارند و همچنین از دیگر سیستم های مدیریت زنجیره تامین شما مراقبت می کنند.
علت واگذاری فعالیتهای لجستیکی به شرکتهای 3PL چیست؟
- فشارهای شدید برای کاهش قیمت.
- تلاش برای بهبود عملکرد مدیریت زنجیره تأمین.
- بهکارگیری تکنولوژیهای جدید اطلاعات.
- فشارهای شدید برای بهبود خدمتدهی به مشتریان.
- جهانیسازی.
- یکپارچهسازی و ترکیب.
خدمات لجستیک طرف چهارم(4PL) چیست؟
خدمات لجستیک طرف چهارم مفهوم جدیدی است که وارد بازار شده و شامل استخدام یک ناظر برای مدیریت کل زنجیره تامین یک شرکت است. این لجستیک ها اغلب ارائهدهنده لجستیک اصلی نامیده میشوند و اغلب به عنوان یک شرکت مشاوره برای بسیاری از زنجیره های تامین تلقی می شوند. آنها به عنوان مدیر ارشد عمل می کنند و از هر جنبه ای از این شرکت های زنجیره تامین مراقبت می کنند. آنها اغلب با بسیاری از تدارکات شخص ثالث و برای حفظ مدیریت بی طرف و برای ارائه بازخورد در مورد خدمات لجستیک مختلف 4PL قرارداد دارند. با افزایش راندمان، 4PL در حال تبدیل شدن به چیز بزرگ بعدی در بخش لجستیک است. آنها یک راه حل فاکتور واحد ارائه می دهند و کار لجستیک را ساده تر می کنند. شرکتهای طرف چهارم لجستیکی چند قدم فراتر رفته و وارد حوزه طراحی و مدیریت کل روند زنجیزه تأمین شدهاند. این مدل از شرکتهای لجستیکی در دهه 90 میلادی ظهور پیدا کردند. مهمترین ویژگی این دست از شرکتهای خدماتی، یکپارچگی و تمرکز بالای برونسپاری امور لجستیک است.
علت واگذاری فعالیتهای لجستیکی به شرکت های 4PL چیست؟
به شرکت های 4PL علاوهبر برونسپاری روندهای اجرایی، مدیریت و طراحی زنجیره تأمین نیز به این شرکتها واگذار میشود. شرکتهای واسط به دنبال یکپارچهسازی منابع، قابلیتها و فناوریهای تشکیلات مستقل خود با سایر سازمانها و شرکتها هستند و حتی ممکن است با شرکتهای PL2 و PL3 همکاری و از ظرفیتهای آنها هم استفاده کنند. این شرکتها بیشتر شبیه مشاوران معتمد هستند که مشتری برای رشد و رسیدن به اهداف تجاری خود به آنها کاملا اعتماد دارد.
تفاوت میان لجستیک طرفه چهارم و لجستیک طرفه سوم، این است که PL4 ها سیستم حملونقل و انبارداری شخصی ندارد و در عوض، به ایجاد هماهنگی میان آنها میپردازد. یک PL4 میتواند فعالیتهای چند PL3را که جنبههای مختلف یک زنجیره تامین را کنترل میکنند، هماهنگ کند. عملکرد یک لجستیک طرفه چهارم، در سطح یکپارچه و بهینهسازی است، درحالی که PL3بر عملیات روزانه متمرکز است.
خدمات لجستیک طرفه پنجم(5PL)چیست؟
5PL جمع کننده لجستیک نیز شناخته می شود؛ لجستیک طرف پنجم تقاضاهای PL3و دیگران را در حجم انبوه برای دریافت نرخهای بهتر با انواع مختلف خطوط هوایی و شرکتهای حملونقل جمع میکنند. سیستمی است که در آن یک سازمان تمام زنجیره های تامین خود را به یک ارائهدهنده خدمات لجستیک برونسپاری می کند. این نوع لجستیک مبتنی بر دارایی نیست. معمولاً در همه رشتهها به طور یکپارچه کار می کند. شرکتهای لجستیک طرفه پنجم درگیر برنامهریزی، سازماندهی و اجرای راهحلهای لجستیکی مشتری است. PL5 از طریق فرآیندهای مختلف زنجیره تامین، خدمات لجستیک طرف سوم (3PL)و لجستیک طرف چهارم(4PL) را به طور همزمان بهکار میگیرد و تمام شبکههای زنجیره تامین را مدیریت می کند. علاوهبراین، شرکتهای طرفه پنجم قیمتها را تعیین میکنند و در برخی موارد، دوباره با قیمت تعیینشده از قبل مذاکره میکنند.
این نوع لجستیک مدلی جدید است که از ترکیب لجستیک طرفه سوم و چهارم بهوجودآمده و تمام عملکرد زنجیره تامین را با استفاده از فناوری اطلاعات کنترل می کند.
خدمات لجستیک طرفه ششم(6PL) چیست؟
لجستیک طرف ششم مدیریت زنجیره تامین سازگار با محیط زیست را فراهم می کند. دیدگاهPL6 پیوندهای زنجیره را بر اساس استفاده از منابع و تجدیدپذیری ارزیابی می کند. همچنین میتواند مسائل مربوط به حقوق صاحبان سهام را در زنجیره تامین ارزیابی کند.
خدمات لجستیک طرفه هفتم(7PL)چیست؟
لجستیک طرفه هفتم که خدمات PL3 و PL4 را ارائه میدهد و از این رو این طرفه هفتم مینامیم. با خدمات PL7، خدمات کامل، انبارداری و حملونقل را تحت یک چتر دریافت می کنید. ارائهدهنده خدمات لجستیک طرفه هفتم دارای تخصص مدیریت تصویر بزرگ مانند PL4 است. PL7 به مالکیت و کنترل انبارها اضافه می کند که برای یک PL3 معمولی است. این یک فروشگاه یکپارچه برای تحقق و مدیریت زنجیره تامین ایجاد گردید.
خدمات لجستیک طرفه هشتم(8PL)چیست؟
خدمات لجستیک طرفه هشتم یک کمیته سطح بالا را سازماندهی کرده و آن گروه شیوههای صنعت را تحلیل می کند و راهحلهای لجستیکی را پیشنهاد می کند.
خدمات لجستیک طرفه نهم(9PL)چیست؟
تدارکات شخص نهم به دنبال راهحلهای جمعآوری شده برای تحویل آخرین مایل است. آن را به عنوان Doordash یا Lyft برای بستهها در نظر بگیرید.
خدمات لجستیک طرفه دهم(10PL) چیست؟
به این صورت توصیف شده است که زنجیره تامین خودآگاه شده و خودش اجرا میشود.