سامانه EPL چیست؟

سامانه (Electronic Packing List) EPL با هدف دولت الکترونیک و با توجه به افزایش تجارت راه‌انداز گردید تا صاحبان کالا یا سرویس‌دهندگان برای انجام تشریفات گمرکی و‌ترخیص کالا از گمرک و…  بتوانند به‌راحتی به‌امور خود رسیدگی کنند. اولین بار در سال 1392 بود که این سامانه در یک گمرک به‌‌صورت تست مورد استفاده قرارگرفت و پس‌از موفقیت در تست، در گمرک‌های دیگر هم فعال‌سازی شد تا جایی که اکنون در تمام گمرک‌ها، این سامانه پیاده‌سازی شده‌ است. با دسترسی به‌سامانه‌، کسانی‌که تاکنون کار‌ترخیص انجام نداده‌اند، به‌راحتی می‌توانند مراحل‌ترخیص کالا را ببیند و کالای خود را از هر گمرکی در کشور،‌ترخیص کنند.

 اصلی‌ترین اهداف اختراع این سامانه شامل موارد زیر است:

  • از مشکلات مراجعه حضوری جلوگیری شود.

ترخیص حضوری مشکلات فراوان اعم‌از ازدحام شدید مردم و انتظار در صف‌هایی طولانی را به‌همراه داشت. در نتیجه بسیاری از کالاها به طور مناسب بررسی نمی‌شود.

  • صاحبان کالا بتوانند امور ‌ترخیصی خود را در فضای وب و به‌صورت اینترنتی دنبال کنند.

اینگونه به‌راحتی و با آرامش بیشتری به کار خود رسیدگی می‌کنند و همچنین کالا با توجه بیشتری مورد بررسی قرار می‌گیرد.

سامانه EPL دارای زیر سامانه‌های بسیاری از جمله:

  • سامانه پرداخت متمرکز.
  • کدینگ.
  • احراز.
  • مانیفست الکترونیکی.
  • ارزش کالا TSC و … است.

تمامی ‌این سامانه‌ها در کنار یکدیگر سامانه جامع گمرکی را تشکیل می‌دهند.

مزیت‌های سامانهEPL چیست؟

سامانه پنجره واحد تجارت فرامرزی(EPL) به‌منظور ‌ترخیص کالا در بستر وب ایجاد شده و هدف از آن تسریع فرایند ‌ترخیص و امور گمرکی در مقوله تجارت کالاست.از کاربردهای این سامانه می‌توان به وکالت، دور اظهاری صادرات و واردات کالا، خروج موقت خودرو و سایر امور تجارت بین‌المللی اشاره کرد. طولانی‌بودن مسیر‌ترخیص کالا و دشواری‌های موجود در این راه بسیاری از افراد را به سمت قاچاق سوق می­داد؛ زیرا از این طریق سریع‌تر می‌توانستند کالای خود را وارد مرزهای ایران کنند. سامانه جامع امور گمرکی با تسریع تشریفات در واردات و صادرات هزینه‌های مربوط به تجارت را کاهش داد و باعث شد مقدار زیادی در هزینه‌های تجاری صرفه‌جویی شود. این قضیه بدین‌معناست‌که اگر صاحب کالایی قبل از وجود سامانه اقدام به‌واردکردن کالا به ارزش ۲۰ میلیارد دلار می‌کرد و امور ‌ترخیص آن ۲۶ روز زمان می­برد و با وجود  EPL  مدت زمان‌ ترخیص آن به ۳ روز کاهش پیدا کرد و هزینه­‌های تشریفات از ۱۵میلیارد دلار به ۵ میلیارد دلار رسید.

برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های سامانه EPL شامل موارد زیر است:

  • در کاهش تورم و تنظیم بازار تاثیر دارد.
  • تمامی‌کالاهای وارداتی به‌کشور توسط این سامانه مورد بررسی قرار می‌گیرند و همچنین نام وارد کننده آن ثبت می‌گردد.
  • افزایش سرعت و دقت در مبادله کالا و امور گمرکی از نکات بارز از این سامانه است.
  • سامانه EPL با مزایای فراوان خود تعداد بسیاری از تجار را در چند ماه اخیر جذب کرد که این اتفاق سبب افزایش درآمد گمرک تنها با راه اندازی یک سامانه هوشمند شد.
  • امنیت بالا در استفاده از این سامانه نیز از موارد حائز اهمیت است.
  • از مزایای سامانه جامع امور گمرکی می‌توان به در دسترس‌بودن اطلاعات کالا از زمان بارگیری کالا از مبدا، جلوگیری از قاچاق کالا و کاهش تخلفات بازرگانی اشاره  کرد.

چگونه می‌توانیم رمز EPL را دریافت کنیم؟

بایستی با همراه داشتن کارت ملی خود به نزدیکترین گمرک محل و واحد انفورماتیک مراجعه کنید. سپس از تسلیم درخواست خود مبنی بر دریافت کد EPL  می‌توانید از واحد انفورماتیک گمرک رمز و پسوورد EPL خود را دریافت کنید و از مزایای این سامانه بهره­‌مند شوید. یوزر ورود به سامانه EPL  همیشه کدملی شما خواهدبود و رمز آن نیز معمولا در ابتدا توسط مسئول مربوطه یک رمز ساده انتخاب می‌شود و شما برای امنیت داشتن کد خود بلافاصله آن را تغیر دهید. حتما باید کدملی شما در سامانه کدینگ EPL  و کدملی ثبت شده برای سیم‌کارت شما با هم برابر باشد و در صورت هرگونه هماهنگ‌نبودن این دو، ورود به سیستم امکان پذیر نیست.

مدارکی لازم برای اشخاص حقیقی:

  • مدارک اصلی شرکت شامل آگهی تاسیس، آگهی تغییرات، اساسنامه و شراکت‌ نامه شرکت.
  • برگه کد اقتصادی.
  • گواهی عدم سوء پیشینه با تاریخ جدید.
  • اصل و کپی کارت بازرگانی.
  • حضور فیزیکی مدیرعامل و صاحبان امضاء به همراه اصل، کپی کارت ملی، شناسنامه مدیر عامل و صاحبان امضا در گمرک.

مدارک لازم برای اشخاص حقیقی:

  • گواهی عدم سوء پیشینه.
  • اصل و کپی کارت بازرگانی.
  • حضور فیزیکی مدیر عامل به همراه صاحبان امضاء به‌همراه اصل، کپی کارت ملی و شناسنامه.

معایب سامانهEPL چیست؟

  • بزرگترین مشکل سامانه مذکور قطع شدن‌های مداوم آن است. مراجعان ساعت‌ها معطل می‌شود، اما EPL وصل نمی‌شود. با قطع اینترنت سامانه مذکور از کار می‌افتد و همین تاخیر‌ها منجر به افزایش زمان ‌ترخیص کالا می‌شود.
  • طولانی‌شدن بررسی اظهارنامه توسط کارشناسان مجازی و نگه داشتن اسناد تا ۲ روز و گاهی‌اوقات کارشناس مجازی علی‌رغم وجود گزارش ارزیابی اقدام به‌ارجاع مجدد ارزیابی می‌نماید که همین اجرا و تایید مجدد منجر به اتلاف وقت و افزایش هزینه انبارداری و دموراژ کانتینر می‌شود.
  • اعمال سلیقه‌های شخصی در ارزش‌گذاری کالا به‌ویژه در مورد کالا‌های وارداتی.
  • قطع سیستم یکپارچه و برخط سامانه جامع گمرکی در ساعات اداری و اشکال در ارتباط با سامانه جامع تجارت و بانک مرکزی.
  • اضافه‌نمودن اسناد و بارگذاری آن‌ها پس از ثبت اظهارنامه (اخذ کوتاژ) بسیار زمان‌بر بوده و می‌بایست ابتدا توسط واحد آیتی گمرک بررسی و اصطلاحاً سند بازگردانی شده و به تایید رئیس‌سرویس و کارشناس مربوطه برسد طی نمودن این مرحله حداقل ۲ روز کاری زمان نیاز دارد که خود از معضلات این سامانه است.
  • عدم آشنایی برخی از کارشناسان مجازی با اسناد حمل و قواعد طبقه‌بندی کالا و تعرفه بندی کالا‌های اظهاری طبق قوانین تفسیر طبقه‌بندی کالا “S” چون در سیستم مذکور کارشناسی سند اظهاری‌به کارشناس گمرکی غیر از گمرک محل اظهار کالا داده می‌شود لذا مشکل مزبور به وفور به وقوع می‌پیوندد که همین امر منجربه افزایش زمان‌ ترخیص و افزایش هزینه‌های انبارداری کالا و دموراژ کانتینر که بایستی توسط صاحبان کالا پرداخت شود می‌گردد.

سامانه (Electronic Packing List) EPL با هدف دولت الکترونیک و با توجه به افزایش تجارت راه‌انداز گردید تا صاحبان کالا یا سرویس‌دهندگان برای انجام تشریفات گمرکی و‌ترخیص کالا از گمرک و…  بتوانند به‌راحتی به‌امور خود رسیدگی کنند. اولین بار در سال 1392 بود که این سامانه در یک گمرک به‌‌صورت تست مورد استفاده قرارگرفت و پس‌از موفقیت در تست، در گمرک‌های دیگر هم فعال‌سازی شد تا جایی که اکنون در تمام گمرک‌ها، این سامانه پیاده‌سازی شده‌ است. با دسترسی به‌سامانه‌، کسانی‌که تاکنون کار‌ترخیص انجام نداده‌اند، به‌راحتی می‌توانند مراحل‌ترخیص کالا را ببیند و کالای خود را از هر گمرکی در کشور،‌ترخیص کنند.

 اصلی‌ترین اهداف اختراع این سامانه شامل موارد زیر است:

  • از مشکلات مراجعه حضوری جلوگیری شود.

ترخیص حضوری مشکلات فراوان اعم‌از ازدحام شدید مردم و انتظار در صف‌هایی طولانی را به‌همراه داشت. در نتیجه بسیاری از کالاها به طور مناسب بررسی نمی‌شود.

  • صاحبان کالا بتوانند امور ‌ترخیصی خود را در فضای وب و به‌صورت اینترنتی دنبال کنند.

اینگونه به‌راحتی و با آرامش بیشتری به کار خود رسیدگی می‌کنند و همچنین کالا با توجه بیشتری مورد بررسی قرار می‌گیرد.

سامانه EPL دارای زیر سامانه‌های بسیاری از جمله:

  • سامانه پرداخت متمرکز.
  • کدینگ.
  • احراز.
  • مانیفست الکترونیکی.
  • ارزش کالا TSC و … است.

تمامی ‌این سامانه‌ها در کنار یکدیگر سامانه جامع گمرکی را تشکیل می‌دهند.

مزیت‌های سامانهEPL چیست؟

سامانه پنجره واحد تجارت فرامرزی(EPL) به‌منظور ‌ترخیص کالا در بستر وب ایجاد شده و هدف از آن تسریع فرایند ‌ترخیص و امور گمرکی در مقوله تجارت کالاست.از کاربردهای این سامانه می‌توان به وکالت، دور اظهاری صادرات و واردات کالا، خروج موقت خودرو و سایر امور تجارت بین‌المللی اشاره کرد. طولانی‌بودن مسیر‌ترخیص کالا و دشواری‌های موجود در این راه بسیاری از افراد را به سمت قاچاق سوق می­داد؛ زیرا از این طریق سریع‌تر می‌توانستند کالای خود را وارد مرزهای ایران کنند. سامانه جامع امور گمرکی با تسریع تشریفات در واردات و صادرات هزینه‌های مربوط به تجارت را کاهش داد و باعث شد مقدار زیادی در هزینه‌های تجاری صرفه‌جویی شود. این قضیه بدین‌معناست‌که اگر صاحب کالایی قبل از وجود سامانه اقدام به‌واردکردن کالا به ارزش ۲۰ میلیارد دلار می‌کرد و امور ‌ترخیص آن ۲۶ روز زمان می­برد و با وجود  EPL  مدت زمان‌ ترخیص آن به ۳ روز کاهش پیدا کرد و هزینه­‌های تشریفات از ۱۵میلیارد دلار به ۵ میلیارد دلار رسید.

برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های سامانه EPL شامل موارد زیر است:

  • در کاهش تورم و تنظیم بازار تاثیر دارد.
  • تمامی‌کالاهای وارداتی به‌کشور توسط این سامانه مورد بررسی قرار می‌گیرند و همچنین نام وارد کننده آن ثبت می‌گردد.
  • افزایش سرعت و دقت در مبادله کالا و امور گمرکی از نکات بارز از این سامانه است.
  • سامانه EPL با مزایای فراوان خود تعداد بسیاری از تجار را در چند ماه اخیر جذب کرد که این اتفاق سبب افزایش درآمد گمرک تنها با راه اندازی یک سامانه هوشمند شد.
  • امنیت بالا در استفاده از این سامانه نیز از موارد حائز اهمیت است.
  • از مزایای سامانه جامع امور گمرکی می‌توان به در دسترس‌بودن اطلاعات کالا از زمان بارگیری کالا از مبدا، جلوگیری از قاچاق کالا و کاهش تخلفات بازرگانی اشاره  کرد.

چگونه می‌توانیم رمز EPL را دریافت کنیم؟

بایستی با همراه داشتن کارت ملی خود به نزدیکترین گمرک محل و واحد انفورماتیک مراجعه کنید. سپس از تسلیم درخواست خود مبنی بر دریافت کد EPL  می‌توانید از واحد انفورماتیک گمرک رمز و پسوورد EPL خود را دریافت کنید و از مزایای این سامانه بهره­‌مند شوید. یوزر ورود به سامانه EPL  همیشه کدملی شما خواهدبود و رمز آن نیز معمولا در ابتدا توسط مسئول مربوطه یک رمز ساده انتخاب می‌شود و شما برای امنیت داشتن کد خود بلافاصله آن را تغیر دهید. حتما باید کدملی شما در سامانه کدینگ EPL  و کدملی ثبت شده برای سیم‌کارت شما با هم برابر باشد و در صورت هرگونه هماهنگ‌نبودن این دو، ورود به سیستم امکان پذیر نیست.

مدارکی لازم برای اشخاص حقیقی:

  • مدارک اصلی شرکت شامل آگهی تاسیس، آگهی تغییرات، اساسنامه و شراکت‌ نامه شرکت.
  • برگه کد اقتصادی.
  • گواهی عدم سوء پیشینه با تاریخ جدید.
  • اصل و کپی کارت بازرگانی.
  • حضور فیزیکی مدیرعامل و صاحبان امضاء به همراه اصل، کپی کارت ملی، شناسنامه مدیر عامل و صاحبان امضا در گمرک.

مدارک لازم برای اشخاص حقیقی:

  • گواهی عدم سوء پیشینه.
  • اصل و کپی کارت بازرگانی.
  • حضور فیزیکی مدیر عامل به همراه صاحبان امضاء به‌همراه اصل، کپی کارت ملی و شناسنامه.

معایب سامانهEPL چیست؟

  • بزرگترین مشکل سامانه مذکور قطع شدن‌های مداوم آن است. مراجعان ساعت‌ها معطل می‌شود، اما EPL وصل نمی‌شود. با قطع اینترنت سامانه مذکور از کار می‌افتد و همین تاخیر‌ها منجر به افزایش زمان ‌ترخیص کالا می‌شود.
  • طولانی‌شدن بررسی اظهارنامه توسط کارشناسان مجازی و نگه داشتن اسناد تا ۲ روز و گاهی‌اوقات کارشناس مجازی علی‌رغم وجود گزارش ارزیابی اقدام به‌ارجاع مجدد ارزیابی می‌نماید که همین اجرا و تایید مجدد منجر به اتلاف وقت و افزایش هزینه انبارداری و دموراژ کانتینر می‌شود.
  • اعمال سلیقه‌های شخصی در ارزش‌گذاری کالا به‌ویژه در مورد کالا‌های وارداتی.
  • قطع سیستم یکپارچه و برخط سامانه جامع گمرکی در ساعات اداری و اشکال در ارتباط با سامانه جامع تجارت و بانک مرکزی.
  • اضافه‌نمودن اسناد و بارگذاری آن‌ها پس از ثبت اظهارنامه (اخذ کوتاژ) بسیار زمان‌بر بوده و می‌بایست ابتدا توسط واحد آیتی گمرک بررسی و اصطلاحاً سند بازگردانی شده و به تایید رئیس‌سرویس و کارشناس مربوطه برسد طی نمودن این مرحله حداقل ۲ روز کاری زمان نیاز دارد که خود از معضلات این سامانه است.
  • عدم آشنایی برخی از کارشناسان مجازی با اسناد حمل و قواعد طبقه‌بندی کالا و تعرفه بندی کالا‌های اظهاری طبق قوانین تفسیر طبقه‌بندی کالا “S” چون در سیستم مذکور کارشناسی سند اظهاری‌به کارشناس گمرکی غیر از گمرک محل اظهار کالا داده می‌شود لذا مشکل مزبور به وفور به وقوع می‌پیوندد که همین امر منجربه افزایش زمان‌ ترخیص و افزایش هزینه‌های انبارداری کالا و دموراژ کانتینر که بایستی توسط صاحبان کالا پرداخت شود می‌گردد.

 

مدیر

کتابهای زیادی در شصت و سه درصد گذشته، حال و آینده شناخت فراوان جامعه و متخصصان را می طلبد تا با نرم افزارها شناخت بیشتری را برای طراحان رایانه ای علی الخصوص طراحان خلاقی و فرهنگ پیشرو در زبان فارسی ایجاد کرد.

0 دیدگاه

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *